Právní poradna Často kladené otázky Dokumenty ke stažení
 
Chci svůj porod
Souhlas a rozhodování pacienta
Zdravotnická dokumentace a lékařské tajemství
Řešení sporů
Platby ve zdravotnictví
Děti a rodiče, porod
Očkování
Léky
Práva osob s duševní nemocí
Těžce nemocní a umírající
Lékařské posudky a neschopenky
Práva seniorů ve zdravotnictví
Jak si sehnat právníka?

velikost textu AA původní

Právní poradna pro pacienty

dotaz do poradny můžete vložit zde

Dotaz:

Stížnost na zacházení záchranné služby

Dobrý den,


chtěl bych se na Vás obrátit s prosbou o radu ohledně postupu, který mám nyní provést v případu, který se stal v naší rodině.

U mého právě zesnulého dědečka propukla epilepsie přibližně ve věku 80 let. U prvního záchvatu byla zavolána záchranná služba a následně byl hospitalizován v nemocnici po dobu 7 dní. Od té doby bral pravidelně prášky a nemoc se nijak neprojevovala. Nyní, dne 9. 2. 2014 dostal po více než 3 letech další záchvat při odpoledním odpočinku v křesle. Okamžitě byla mnou (vnukem) zavolána záchranná služba. Dědeček byl pod dohledem své manželky (mé babičky), která je bývalou zdravotní sestrou.

Nyní se dostáváme k jádru problému, se kterým se na Vás, s dovolením, obracím. Záchranná služba přijela po více než 22 minutách. Chápu, že epileptické záchvaty, jsou-li pod dohledem, nejsou prioritní, avšak přístup lékařů a následně záchranné služby byl tristní. Pan doktor s paní doktorkou přijeli v malém záchranném autě, nejevili žádné známky jakékoliv obavy o mého dědečka a celkově byli naprosto apatičtí. Při příchodu do našeho obýváku, kde děda chraptěl, nejevili téměř žádné známky zájmu o pacienta a jednání s mou babičkou bylo naprosto nepřípustné. Paní doktorka pouze odsekávala znechucené odpovědi a chovala se naprosto arogantně.

Po příjezdu záchranné služby se rozhodli, že dědečka převezou do sanitky na kolečkovém křesle. První věcí, kterou bych zde rád řešil, je naprostá neopatrnost, se kterou zacházeli s bezvládným tělem našeho dědečka, kdy 4 lidem, kteří se snažili dědu posadit do křesla, děda spadl/sjel z křesla na zem. Nezlobte se na mě, ale ten den u nás byla záchranná služba ještě jednou a dědu jsme společně s panem záchranářem zvedli bez jakýchkoliv problémů a pohodlně usadili do křesla. Pokud bych se tedy vrátil k prvnímu výjezdu, nejen, že dědeček záchranné službě spadl, ale navíc položili křeslo do polohy ležmo, dědu tak, jak ležel na zemi, položili na křeslo a prudkým zdvihem ho zvedli do polohy v sedu. Dědeček se pár vteřin na to pozvracel a následně po tom, bez jakékoliv přikrývky, přestože venku bylo chladno, ho převezli do sanitky.

Dědečka po necelých dvou hodinách přivezli z nemocnice zpět s tím, že mu bylo provedeno CT mozku a byla zvýšena dávka léků. Děda byl velmi unavený, a tak si šel lehnout, aby se vyspal. 

Večer u dědečka propukl další záchvat, okamžitě byla znovu zavolána záchranná služba, která přijela do 15 minut a chovala se nyní velmi pozorně a zajímala se o pacienta. Pan záchranář s námi komunikoval a o dědečka se velmi dobře postaral. Dědeček byl převezen do nemocnice. Já jakožto jeho vnuk jsem volal ještě v jednu hodinu v noci na sesternu, zdali je dědeček v pořádku. 

Ráno nám pak z nemocnice volali, že dědeček zemřel. 

Chtěl bych podat stížnost na jednání a zacházení záchranné služby a doktorů při prvním výjezdu a následně řešit, proč dědeček nebyl připojen na přístroje, které sledují životní funkce, což, jak mi bylo řečeno od několika nezávislých doktorů, být měl.

Mnohokrát děkuji za odpověď a pomoc.

AdamA

Odpověď:

Dobrý den,

se stížností se můžete obrátit na vícero různých orgánů.

První možností je obrátit se na Českou lékařskou komoru (dále jen ČLK) se stížností na neodborný postup či neetické chování lékaře. S ohledem na skutečnost, že členem ČLK musí být každý lékař, který na území České republiky vykonává lékařské povolání, dopadá pravomoc ČLK na všechny profesně aktivní lékaře. Z toho ovšem vyplývá, že jednání ostatních zdravotnických pracovníků (pracovníků zdravotnické záchranné služby) do kompetence ČLK nespadá. Stížnost je nutno podat do jednoho roku od daného jednání, proti kterému má stížnost směřovat, musí být písemná s uvedením plného jména a adresy toho, kdo stížnost podává. Vyřízena by měla být do 6 měsíců od jejího přijetí komorou. Pokud nebudete souhlasit se způsobem jejího vyřízení, lze se proti tomu bránit podáním námitky do 15 dnů, o které rozhoduje Čestná rada ČLK. Více informací lze najít na stránkách ČLK (http://www.clk.cz/).

Další možností je podat stížnost u vedoucího zdravotnického zařízení (Ředitelství zdravotnické záchranné služby) nebo u jeho zřizovatele (obvykle je jím kraj či ministerstvo zdravotnictví).

Pokud netrváte na formě stížnosti, můžete také podat podnět veřejnému ochránci práv (ombudsman), do jehož pravomoci spadá vyšetřování případů osob omezených na svobodě v důsledku závislosti na poskytované péči zdravotnického zařízení. Bližší informace najdete na stránkách veřejného ochránce práv (http://www.ochrance.cz/).

Využít můžete všechny uvedené možnosti. Více, včetně vzorů stížností, se můžete dočíst v sekci stížnosti zde.

Vaše Férová nemocnice

8.4.2014

zpět na přehled dotazů

 
Tvorba webových stránek - Webdesign Brno Fotografie poskytla mediabanka isifa Image Service RSS