Povinnosti rodičů
Rodiče podle znění zákona odpovídají za provedení očkování u dětí do patnácti let. Děti mají být očkovány proti těm nemocem, které jsou stanoveny vyhláškou. Pokud si tuto povinnost rodiče nesplnili, hygienické stanice to posuzovaly jako spáchání přestupku na úseku zdravotnictví, za který mohla být uložena pokuta. Možnost ukládat pokuty však v roce 2010 zpochybnil Nejvyšší správní soud (více v části Proti čemu se očkuje).
Na druhou stranu práva a povinnosti rodičů upravuje zákon o rodině. Součástí rodičovské zodpovědnosti je péče o dítě, zejména pak péče o jeho zdraví a tělesný vývoj. Rodiče jsou povinni bránit zájmy dítěte. Což může být příčinou jejich konfliktu mezi snahou chránit dítě a společnost tím, že dítě nechají očkovat, a snahou uchránit dítě před možnými vedlejšími účinky spojenými s očkováním. Rodiče jsou totiž v některých případech přesvědčeni, že očkování není pro jejich dítě přínosem a naopak může ohrozit jeho zdraví. Nejčastějším důvodem odmítání očkování bývají předchozí špatné zkušenosti s očkováním, nebo přesvědčení, že některá očkování nejsou nutná, neboť například v zahraničí nejsou povinná. Někteří rodiče pak žádají pouze odklad očkování a individuální přístup.
(aktualizováno v říjnu 2011)
Často kladené otázky
Vyhláška nestanovuje lhůtu pro očkování proti tuberkulóze. Tento druh očkování jsou navíc povinny podstoupit pouze děti, u kterých tuto povinnost indikuje lékař. V takovém případě lékař o nutnosti očkování informuje kalmetizační centrum. Rodiče pak mají možnost domluvit termín očkování právě na kametizačním centru.
Někdy lékař nebo pracovníci hygienické stanice nahlásí neočkující rodinu orgánu sociálně-právní ochrany dětí, tzv. sociálce. Domnívají se totiž, že ze strany rodičů došlo k porušení povinností a zneužití práv vyplývajících z rodičovské zodpovědnosti, konkrétně k zanedbání péče o dítě a jeho zdraví. Někdy skutečně dochází k zanedbání péče, například u rodin, které vůbec nenavštěvují pediatra, i když je dítě nemocné a neočkování je tak dalším z porušením jejich povinností. U takových rodin orgán sociálně-právní ochrany dětí působí na rodiče, aby si u svých dětí splnili očkovací povinnost. V krajních případech se orgán dokonce obrací na soud, aby přiměl rodiče očkovat.
Podle veřejného ochránce práv ale není možné neočkování automaticky považovat za zanedbání péče o dítě. Ombudsman zdůrazňuje nutnost přistupovat ke každému případu individuálně a zabývat se důvody, které k neočkování dítěte vedou.
Povinnost očkování spočívá v možnosti udělit rodičům pokutu, nikoliv ve vynutitelnosti a možnosti provést očkování proti vůli rodičů. Takový názor zastává veřejný ochránce práv, který prosazuje individuální přístup k rodičům. Podle něj by pouze neodůvodněné nerespektování povinnosti očkování mělo být sankcionováno přiměřenou pokutou jako jedinou možnou sankcí.
Jaká je možnost odškodnění v případě, že očkování poškodí zdraví dítěte? zobrazit odpověď
V České republice neexistuje speciální zákon o odškodňování dětí poškozených v důsledku očkování, jako je tomu například v Itálii či USA. Odškodnění by bylo možné se domáhat pouze v občanskoprávním řízení, ale není úplně jednoduché určit, kdo by byl subjekt povinný nahradit škodu, která v důsledku aplikace vakcíny vznikla. Řízení by pravděpodobně bylo rovněž spojeno se složitou důkazní situací, finanční zátěží pro rodinu a výsledek by byl nejistý. Není nám známo, že by soudy podobný případ v ČR řešily.
Je povinnost očkování v souladu s Úmluvou o lidských právech a biomedicíně? zobrazit odpověď
Výjimkou ze zásady, že zákrok může být proveden pouze s informovaným souhlasem je podle Úmluvy ochrana veřejného zájmu. Povinnost očkování je podle rozhodnutí Nejvyššího správního soudu (28. února 2006, č.j. 5 As 17/2005-66) zařazena pod tuto výjimku. Soud se však vůbec nezabýval dalšími argumenty, obsaženými například ve Vysvětlující zprávě k Úmluvě. Ta jako omezení práva na informovaný souhlas dává za příklad konkrétní situaci jedince, který bezprostředně infekcí ohrožuje své okolí, a kdy je zásah do jeho práv nezbytný, nikoli plošnou preventivní péči určenou zdravým jedincům.
Také příklady států západní Evropy, které rovněž podepsaly Úmluvu, ukazují, že očkování nemusí být povinné. Ve většině zemí je očkování dobrovolné, pouze v Itálii a Francii jsou povinná čtyři očkování, v Belgii pak jediné. U nás je rozsah povinného očkování značně širší. Také veřejný ochránce práv upozorňuje na fakt, že očkování v našem státě je povinné, v jiných vyspělých demokratických zemích však povinné není. Podle veřejného ochránce práv přitom nelze tvrdit, že ve státech, kde je očkování nepovinné, jako například v Rakousku nebo Německu, by z tohoto důvodu byl standard ochrany práv dětí nižší než v České republice. Tyto příklady ze zahraničí by mohly být argumentačně použity proti nezbytnosti povinného očkování. Někdy bývá zpochybňován i fakt, že očkování je upraveno pouhou vyhláškou, nikoli zákonem.
Právní předpisy
Úmluva o lidských právech a biomedicíně
Usnesení předsednictva ČNR č. 2/1993 Sb., Listina základních práv a svobod
Zákon č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví
Zákon č. 94/1963 Sb., o rodině
Zákon č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí
40/1964 Sb., občanský zákoník
Vyhláška ministerstva zdravotnictví č. 537/2006 Sb., o očkování proti infekčním nemocem
Zde naleznete znění všech předpisů platných v České republice. Do pole „Číslo předpisu“ zadejte např. „1/1993“ a program vyhledá Ústavu České republiky.
poslední aktualizace: 31.7.2017