Jak řešit stížnosti
Pokud je pacient (případně zákonný zástupce, osoba blízká v zákonem stanovených případech nebo osoba zmocněná) nespokojen s chováním lékaře nebo jeho přístupem, považuje podávané informace za nekvalitní, nebo má dokonce podezření na zanedbání povinné péče, případně pochybení při operacích, může si na dané pochybení stěžovat. Pochopitelně je nejlepší pokusit se vyřešit problém přímo s dotyčným lékařem či jeho nadřízeným. Pokud to nejde nebo to k ničemu nevede, lze podat oficiální stížnost.
Vzory stížností naleznete zde.
Často kladené otázky
- Poskytovateli zdravotních služeb, proti kterému směřuje, tedy lékaři nebo vedoucímu zdravotnického zařízení (např. ředitel nemocnice). Pokud osoba, která podala stížnost poskytovateli, s jejím vyřízením nesouhlasí, lze podat stížnost.
- Správnímu orgánu, který poskytovateli udělil oprávnění k poskytování zdravotních služeb
- Dle jiných právních předpisů než je zákon o zdravotních službách, teda např. České lékařské komoře nebo České stomatologické komoře (pouze pokud se stížnost týká lékaře; typicky v případech porušení profesní etiky).
- Zdravotní pojišťovně, a to v otázkách týkajících se léčebného procesu, předepisování léků, či v případech odmítnutí provedení úkonu
Pokud máte za to, že krajský úřad postupoval při vyřizování Vaší stížnosti nesprávně, můžete podat podnět Veřejnému ochránci práv. Ten se nezabývá jednáním lékařů, přezkoumává pouze postup krajského úřadu. V podnětu uvedete, v čem spatřujete pochybení úřadu a doplníte jej kopií odpovědi krajského úřadu, ideálně i Vaší stížnosti. Postup, jak lze podat stížnost naleznete na internetových stránkách Veřejného ochránce práv pod odkazem zde.
Krajský úřad by měl při vyřizování stížnosti postupovat řádně a včas, opatřit si veškeré podklady, seznámit Vás srozumitenou formou se svými závěry a také by se měl vyjádřit ke všem Vašim námitkám. Lhůta pro vyřízení stížnosti je 30 dnů, pokud je třeba posudek nezávislého odborníka, činí 60 dnů a v případě, kdy ji posuzuje nezávislá odborná komise je to 120 dnů. Podle toho, co uvádíte, se domníváme, že úřad pochybil ohledně dodržení lhůty na vyřízení stížnosti a v tom, že se nevyjádřil ke všem Vašim námitkám.
Posudek odborníka je součástí stížnostního spisu, který vede krajský úřad. Máte právo do něj nahlížet a pořizovat z něj kopie. Na nahlížení do spisu je třeba se domluvit s příslušným pracovníkem krajského úřadu.
Platba v domově pro seniory - je mojí povinností doplácet rozdíl mezi platbou od rodiče a požadavkem domova důchodců? zobrazit odpověď
Pokud jsou služby domova pro seniory poskytovány Vaší blízké osobě na základě smluvního vztahu, bude následkem nehrazení poplatku v plné výši pravděpodobně ukončení poskytování těchto služeb. Pokud tedy chcete, aby Vaše blízká osoba setrvala ve stávajícím domově pro seniory, doporučujeme, Vám rozdíl doplácet.
Stát z důvodu zaopatření osob, jejichž finanční příjmy neumožňují, uspokojování základních potřeb poskytuje finanční pomoc. Naše poradna se nevěnuje sociálnímu zabezpečení, ale k jednotlivým dávkám, kterými lze důchod vylepšit lze nalézt množství článků online např. zde.
poslední aktualizace: 19.4.2017