Reklama na léky
Reklamou na léky jsou všechny informace, přesvědčování nebo pobídky určené k podpoře předepisování, prodeje nebo spotřeby léků. Předmětem reklamy může být pouze registrovaný lék. Reklama musí pacienty s lékem objektivně seznámit a podporovat jeho racionální používání, naopak nesmí přehánět jeho pozitivní vlastnosti.
Mezi obecná pravidla, která platí pro jakoukoli reklamu, nejen na léky, patří například to, že nesmí být nemravná, nesmí obsahovat prvky využívající motivu strachu. Další pravidla speciálně pro reklamu na léky se liší podle toho, zda je reklama určena široké veřejnosti (pacientům) nebo odborníkům (lékařům, lékárníkům). V případě nedovolených reklamních praktik nebo šíření reklamy na léky zakázaným způsobem hrozí porušiteli znatelné pokuty od dozorových orgánů.
Často kladené otázky
Reklama na léky nemusí být jen klasicky v televizi nebo časopisech. Reklamou na léky jsou též návštěvy obchodních zástupců u lékařů či lékárníků, dodávání vzorků léků, podpora jejich předepisování a prodeje pomocí darů, soutěží a příslibem jakékoli odměny, sponzorování odborných seminářů a konferencí s účastí odborníků.
Předmětem reklamy zaměřené na širokou veřejnost (pacienty) nesmí být léky, jejichž výdej je vázán pouze na lékařský předpis nebo které obsahují omamné nebo psychotropní látky. Taková reklama se může týkat léků, které vzhledem ke svému složení a účelu mohou být použity bez stanovení diagnózy, předpisu nebo léčení praktickým lékařem, popřípadě na radu lékárníka. Široké veřejnosti nesmí být poskytovány vzorky léků.
Reklama určená pacientům musí být formulována tak, aby bylo zřejmé, že výrobek je lékem. Musí též obsahovat informace nezbytné pro jeho správné použití a zřetelnou nebo dobře čitelnou výzvu k pečlivému pročtení příbalové informace.
Reklama zaměřená na širokou veřejnost nesmí:
- vyvolávat dojem, že porada s lékařem, lékařský zákrok nebo léčba nejsou potřebné, zvláště nabídkou stanovení diagnózy nebo nabídkou léčby na dálku
- naznačovat, že účinky podávání léku jsou zaručené, nejsou spojeny s nežádoucími účinky nebo jsou lepší či rovnocenné účinkům jiné léčby nebo jiného léku, nebo že používáním léku se zlepší zdraví, nebo naopak, že nepoužitím léku může být nepříznivě ovlivněn zdravotní stav
- být zaměřena výhradně na osoby mladší 15 let
- doporučovat lék s odvoláním na doporučení vědců nebo jiné autority
- naznačovat, že je lék potravinou, kosmetickým přípravkem nebo jiným zbožím
- popisem nebo podrobným vylíčením konkrétního průběhu určitého případu vést k možnému chybnému stanovení vlastní diagnózy
- poukazovat nevhodným, přehnaným nebo zavádějícím způsobem na možnost uzdravení
- používat nevhodným, přehnaným nebo zavádějícím způsobem vyobrazení změn na lidském těle způsobených nemocí či úrazem nebo působení léku na lidské tělo nebo jeho části
- naznačovat, že bezpečnost či účinnost léku je zaručena pouze tím, že je přírodního původu
Některá výše uvedená pravidla se nevztahují na očkování doporučená Ministerstvem zdravotnictví.
Reklama na léky zaměřená na odborníky (zejména lékaře a lékárníky) může být šířena pouze prostřednictvím komunikačních prostředků určených převážně pro tyto odborníky, například odborných publikací a odborného tisku.
Tato reklama musí obsahovat:
- přesné, aktuální, prokazatelné a dostatečně úplné údaje umožňující odborníkům vytvořit si vlastní názor o terapeutické hodnotě léku. Údaje převzaté z odborných publikací nebo z odborného tisku musí být přesně reprodukovány a musí být uveden jejich zdroj
- základní informace podle schváleného souhrnu údajů o přípravku, včetně data schválení nebo poslední revize
- informaci o způsobu výdeje humánního léčivého přípravku podle rozhodnutí o registraci
- informaci o způsobu hrazení z prostředků veřejného zdravotního pojištění.
Tato pravidla neplatí pro homeopatické přípravky.
Obchodní zástupce musí při každé návštěvě provedené za účelem reklamy léku předat navštívenému odborníkovi souhrn údajů o léku a informaci o způsobu jeho použití. Pokud se obchodní zástupce od odborníka dozví o nežádoucích účincích léku, je povinen tuto informaci bez zbytečného odkladu předat farmaceutické společnosti, která lék zaregistrovala.
V souvislosti s reklamou na léky zaměřenou na odborníky se zakazuje jim nabízet, slibovat nebo poskytovat dary nebo jiný prospěch, ledaže jsou nepatrné hodnoty a mají vztah k jimi vykonávané odborné činnosti. Rozsah bezplatně poskytovaného pohoštění a ubytování při setkání navštěvovaném odborníky konaném za účelem podpory předepisování, prodeje, výdeje nebo spotřeby humánních léčivých přípravků, nebo při setkání odborníků konaném za odborným nebo vědeckým účelem, musí být přiměřený, s ohledem na hlavní účel setkání vedlejší, a nesmí být rozšířen na jiné osoby než odborníky. Odborníci nesmí v souvislosti s reklamou léků vyžadovat ani přijímat výhody nebo dary.
Vzorky léků mohou být poskytnuty pouze výjimečně osobám oprávněným je předepisovat, a to v omezeném počtu nejvýše pro jeden kalendářní rok. Každý vzorek musí odpovídat nejmenšímu balení léku uvedenému na trh a musí být označen nápisem "Neprodejný vzorek" nebo "Bezplatný vzorek".
poslední aktualizace: 30.3.2011