Právní poradna Často kladené otázky Dokumenty ke stažení
 
Chci svůj porod
Souhlas a rozhodování pacienta
Zdravotnická dokumentace a lékařské tajemství
Řešení sporů
Platby ve zdravotnictví
Děti a rodiče, porod
Očkování
Léky
Práva osob s duševní nemocí
Těžce nemocní a umírající
Lékařské posudky a neschopenky
Práva seniorů ve zdravotnictví
Jak si sehnat právníka?

velikost textu AA původní

Právní poradna pro pacienty

dotaz do poradny můžete vložit zde

Dotaz:

Musí lékaři oznámit rodině, že pacient umírá?

Dobrý den. Mám dotaz ohledně informovanosti pozůstalých a pochopení ze strany lékařského personálu. Můj blízký příbuzný byl delší dobu hospitalizován v nemocnici. V jedné jsme se setkali s velice ohleduplným přístupem, kdy nás (rodinné příslušníky) lékař informoval o zhoršení stavu pacienta, abychom ho ještě viděli, kdyby došlo na nejhorší. Avšak po zlepšení stavu, byl následně bohužel převezen do jiné nemocnice, kde na to, že došlo k úmrtí pacienta přišla až jeho manželka, když ho v nemocnici navštívila. Při dotazu, jak k tomu mohlo dojít, nám lékařský personál řekl, že už na to čekali, že se zhoršil. Samozřejmě nás zajímalo, proč nás neinformovali o zhoršení stavu dříve, abychom se mohli ještě rozloučit. Bylo nám řečeno, že informovat rodinu o zhoršení stavu pacienta není jejich povinností. Přístup lékařského personálu byl natolik necitlivý i v mnoha dalších ohledech, že se obracím na Vaši poradnu a doufám, že se dovolám práva. Když to nepomůže nám, tak snad ostatním.

kiw

Odpověď:

Dobrý den,

bohužel je pravda, že lékaři nemají zákonnou povinnost z vlastní iniciativy informovat rodinu o zhoršení stavu pacienta. Nicméně v  případě, který popisujete, by se mohlo jednat o porušení lékařské etiky, ze které vyplývá i povinnost respektu k pacientovi. Můžete se proto pokusit podat na lékařský personál a lékaře stížnost.

Se stížností na personál se můžete obrátit na vedoucího zdravotnického zařízení. Pokud nebudete spokojen s tím, jak byla stížnost vyřízena, můžete se obrátit ke zřizovateli (obvykle je jím kraj či ministerstvo zdravotnictví) nebo orgánu, který zdravotnické zařízení registroval a stěžovat si na to, jakým způsobem byla Vaše stížnost vyřízena.

Pokud myslíte, že pochybení se dopustil i lékař, pak stížnost můžete adresovat České lékařské komoře. Stížnost musí být písemná. Měla by být vyřízena do šesti měsíců od jejího přijetí komorou. Pokud nebudete souhlasit s tím, jak byla stížnost vyřízena, můžete podat do patnácti dnů od obdržení rozhodnutí revizní komise námitku. Česká lékařská komora však nebude projednávat pochybení personálu nemocnice. Bližší informace o stížnostech a vzor stížnosti naleznete na stránkách Férové nemocnice v sekci Řešení sporů zde.

Vaše Férová nemocnice

9.6.2011

zpět na přehled dotazů

 
Tvorba webových stránek - Webdesign Brno Fotografie poskytla mediabanka isifa Image Service RSS