Právní poradna Často kladené otázky Dokumenty ke stažení
 
Chci svůj porod
Souhlas a rozhodování pacienta
Zdravotnická dokumentace a lékařské tajemství
Řešení sporů
Platby ve zdravotnictví
Děti a rodiče, porod
Očkování
Léky
Práva osob s duševní nemocí
Těžce nemocní a umírající
Lékařské posudky a neschopenky
Práva seniorů ve zdravotnictví
Jak si sehnat právníka?

velikost textu AA původní

Právní poradna pro pacienty

dotaz do poradny můžete vložit zde

Dotaz:

Lékař odmítl ošetřit cizince

Dobrý den! Můj přítel je cizinec, z EU, pracoval zde, nyní je registrovaný na úřadu práce a tudíž je řádně pojištěný. Dnes navštívil svého lékaře (u kterého byl několikrát během doby, kdy byl zaměstnán) a ten ho odmítl ošetřit s tím, že už není pojištěncem. Uváděl datum ukončení pojištění, které se shodovalo s ukončením zaměstnání. Domnívám se, že jej zaměstnavatel o skončení poměru informoval. Na pojišťovně mi potvrdili, že pojištění trvá a je v pořádku. Postup lékaře se mi nelíbí a zajímalo by mě, jestli je v pořádku, že mu zaměstnavatel předal informace o ukončení poměru a jak je možné se proti postupu lékaře bránit. Děkuji

Odpověď:

Dobrý den,

dle zákona je zaměstnavatel oprávněn poskytovat informace o zaměstnanci pouze se souhlasem zaměstnance. Pokud tedy bývalý zaměstnavatel Vašeho přítele poskytl informace o skončení pracovního poměru lékaři bez jeho souhlasu, jednal, dle našeho názoru, v rozporu se zákonem.

Je však možné, že praktický lékař Vašeho přítele je zároveň posudkovým lékařem, který na základě smlouvy se zaměstnavatelem Vašeho přítele posuzuje způsobilost k práci jeho zaměstnanců. Pokud v rámci tohoto smluvní vztahu zaměstnavatel informoval lékaře, že už Váš přítel není jeho zaměstnancem, k pochybení na straně zaměstnavatele pravděpodobně nedošlo. Z toho, jak jste případ popsala však nedokážeme posoudit, jestli se o tuto situaci situaci skutečně jedná. Doporučujeme proto, aby se Váš přítel nejprve informoval u lékaře, jak ým způsobem se dozvěděl o ukončení jeho pracovního poměru.

Pro konzultaci Vašeho případu se můžete obrátit také na Úřad pro ochranu osobních údajů (tel. informace: +420 234 665 555), ke kterému můžete podat podnět k prošetření, zda k porušení zákona ze strany zaměstnavatele došlo nebo ne. Podání podnětu není složité, stačí co nejvýstižněji popsat situaci, do které se Váš přítel dostal a zaslat tento dopis na adresu úřadu. Pokud do podnětu zároveň doplníte, že si přejete vědět, jak úřad podnět vyřídil, úřad Vás o tom bude informovat.

Bez ohledu na to, jestli došlo k pochybení ze strany zaměstnavatele nebo ne, není možné souhlasit s postupem lékaře. Pokud mu Váš přítel tvrdil, že pojištěný je a lékař měl stále pochybnosti, bylo na místě, aby si to  telefonicky ověřil u pojišťovny.

Nejlepší možností, jak se proti postupu lékaře bránit, je podat stížnost ke zdravotní pojišťovně, u které je Váš přítel pojištěn. Ta poté postup lékaře prošetří. Stížnost můžete adresovat také České lékařské komoře    , která posoudí zda chováním lékaře nedošlo k porušení etického kodexu lékařské komory nebo krajskému úřadu. Více o stížnostech se dočtete zde.

Vaše Férová nemocnice

25.11.2009

zpět na přehled dotazů

 
Tvorba webových stránek - Webdesign Brno Fotografie poskytla mediabanka isifa Image Service RSS