Právní poradna pro pacienty
dotaz do poradny můžete vložit zdeDotaz:
Proplácení stomatologických výkonů
Chtěla jsem se zeptat, jak je to s hrazením stomatologických výkonů, když lékař má smlouvu s pojišťovnou a přesto musím vše zaplatit. Lékař mi tvrdí, že nic proti tomu neudělám, chtěla jsem si to nechat proplatit u pojišťovny, ale účet na které byly uvedeny veškeré výkony, mají neexistující kódy. Jedná se o dost vysokou částku 32 000,-kč a to za jeden zub + 6250,- za 2 plomby a čištění zubního kamene. Před výkonem mi nebyla sdělena cena jednotlivých úkonů, pouze konečná. Jak mám postupovat ? Měl by mi zubař napsat nový účet s platnými kódy , nebo úkony, které jsou hrazeny měl účtovat přes pojišťovnu ? Nevím si v této situaci vůbec rady. Děkuji za odpověď.
Odpověď:
Dobrý den!
Zákon o veřejném zdravotním pojištění stanoví, jaká zdravotní péče je hrazená zdravotní pojišťovnou, to znamená, že je pacientovi poskytovaná bez přímé úhrady, a jaká zdravotní péče hrazená pojišťovnou není - je hrazená přímo pacientem. Seznam zdravotních výkonů, které nejsou hrazeny zdravotní pojišťovnou, nebo jsou hrazeny jen za určitých podmínek, obsahuje příloha tohoto zákona. Informace by Vám měla poskytnout také Vaše zdravotní pojišťovna.
Lze tedy zjistit, zda jsou konkrétní výkony provedené lékařem hrazeny zdravotní pojišťovnou, nebo hrazeny nejsou. Je také možné zjistit, kolik vaše zdravotní pojišťovna zaplatila za Vaši péči. Zdravotní pojišťovny vedou každému svému pojištěnci osobní účet. Jejich povinností je, pokud o to pojištěnec požádá, zaslat mu jednou za rok bezplatně výpis z tohoto účtu.
Pokud je zdravotní péče dle zákona hrazena zdravotní pojišťovnou, nesmí lékař za tuto péči přijmout od pacienta žádnou úhradu. Jestliže by však tato péče byla neoprávněně uhrazena pacientem, může být lékaři udělena pokuta nebo mu může příslušný orgán státní správy odejmout oprávnění k poskytování zdravotní péče. Pokud jde o stomatologické výkony, je často péče hrazena pojišťovnou jen částečně nebo vůbec.
Doporučujeme Vám pokusit se vše probrat s lékařem. Pokud Vás jeho vysvětlení neuspokojí, můžete podat stížnost zdravotní pojišťovně, příp. i k dalším orgánů. Více informací najdete v sekci Stížnosti.
Vaše Férová nemocnice
24.2.2009