Právní poradna pro pacienty
dotaz do poradny můžete vložit zdeDotaz:
Možnost převozu do jiné nemocnice na žádost příbuzných
Dobrý den,
můj švagr leží na ARO v nemocnici. Z jednání lékařů a zhoršujícího se stavu pacienta máme pocit, že dochází k zanedbání péče. Pacient je po operaci chlopní a došlo u něj k infekci. Momentálně je pod léky a uspaný. Stav se rapidně zhoršuje a přání rodiny je převoz do jiné nemocnice, čemuž se stávající nemocnice brání. Jak mám postupovat?
Děkuji.
reznaluki
Odpověď:
Dobrý den,
na základě § 11 odst. 1 písm. b) zák. 48/1997 Sb., má pojištěnec právo na výběr poskytovatele zdravotních služeb na území České republiky, který je ve smluvním vztahu k příslušné zdravotní pojišťovně, a na výběr zdravotnického zařízení tohoto poskytovatele. V případě, že to nedovoluje zdravotní stav pacienta bez zdravotního rizika, je však zapotřebí, aby pacient podepsal tzv. negativní revers, na jehož základě musí být propuštěn z péče zdravotnického zařízení a následně může změnit poskytovatele zdravotních služeb dle svého přání, ovšem s rizikem, že v případě komplikací spojených s převozem bude za tyto komplikace sám nést veškerou zodpovědnost.
Bohužel, ve Vašem případě toto řešení s největší pravděpodobností nebude možno využít. Pokud je Váš švagr v umělém spánku a žádným způsobem není schopen reakcí, nemůže zmíněný negativní revers podepsat a ani dát jakkoli najevo svůj vážný a svobodný nesouhlas s poskytováním zdravotních služeb. S ohledem na možnou zneužitelnost, není bohužel v případě, že pacient není schopen vyslovit nesouhlas sám, možno udělit nesouhlas s poskytováním zdravotních služeb v zastoupení jinou osobou, jak je tomu v případě souhlasu dle § 34 odst. 7 zák. 372/2011 Sb.
Doporučujeme Vám tedy kontaktovat poskytovatele zdravotních služeb, kam máte zájem svého švagra přemístit, a zjistit, zda by měli místo a byli ochotni jej přijmout. Následně se můžete pokusit vykomunikovat převoz s oběma nemocnicemi.
Pokud máte podezření na nesprávný přístup ze strany nemocnice, můžete dále podat stížnost, a to k primáři daného oddělení, popř. k vedení nemocnice (řediteli), které je povinno se Vaší stížností zabývat a do 60 dnů Vám vydat své stanovisko. Vzory stížností jsou k dispozici na zde.
S pozdravem
Vaše Férová nemocnice
18.5.2016