Právní poradna pro pacienty
dotaz do poradny můžete vložit zdeDotaz:
změna ošetřujícího lékaře
Může primář oddělení po 16 dnech léčby odvolat ošetřujícího lékaře a nahradit jiným, aniž by o tom informoval pacienta nebo zákonného zástupce?
petr
Odpověď:
Dobrý den,
jedním ze základních práv pacientů je rozhodnout o svém poskytovateli zdravotních služeb – tedy o svém ošetřujícím lékaři a znát jeho jméno. Vyplývá to ze zákona o zdravotních službách § 28 odst. 2 písm. b) a f) (online naleznete například zde).
Ať již byl motiv primáře ke změně Vašeho ošetřujícího lékaře jakýkoliv, měl Vás o tom informovat.
Prvním krokem, který vždy doporučujeme, je pokusit se o domluvu s konkrétním zdravotním poskytovatelem – tedy ve Vašem případě s primářem a se starým, či novým ošetřujícím lékařem. Měli by Vám být schopni vysvětlit své kroky. Jak bylo řečeno výše, jako pacient máte právo na volbu poskytovatele zdravotních služeb, který nejvíce odpovídá Vašim potřebám – dle zákona můžete změnit ošetřujícího lékaře jednou za 3 měsíce (viz. § 11 odst. 1 písm. b) zákona o veřejném zdravotním pojištění, online naleznete zde). Jelikož ve Vašem případě došlo ke změně lékaře bez Vašeho souhlasu, dle našeho názoru by bylo možné případně změnit ošetřujícího lékaře i před uplynutím této doby.
Pokud by dohoda s lékaři selhala, je možné podat stížnost například u České lékařské komory (postup podání stížnosti naleznete online například zde) nebo u zřizovatele oddělení, kterým je ředitel nemocnice, či přímo u zřizovatele nemocnice, kterým je zpravidla Ministerstvo zdravotnictví (informace o podávání stížností naleznete zde).
Vše výše uvedené se vztahuje jak přímo na pacienta, tak na nezletilého pacienta a rozhodování jeho zákonného zástupce.
S pozdravem,
Vaše Férová nemocnice
16.8.2017