Právní poradna pro pacienty
dotaz do poradny můžete vložit zdeDotaz:
změna obvodního lékaře
Dobrý den,
moje matka má obvodní lékařku, s kterou nejsme dlouhodobě spokojeni. Již 2x po delším časovém horizontu jsme žádali jinou obvodní lékařku, zda k ní můžeme přejít. Jednou nám řekla, že je to neetické a po druhé, že pacienty nepřibírá.
Jak je to s odmítnutím registrace nového pacienta? Předem děkuji za odpověď.
Wendy
Odpověď:
Dobrý den,
jako pojištěnec má Vaše matka právo vždy jednou za tři měsíce změnit podle své volby svého lékaře. Jedinou další podmínkou je, že musí mít smlouvu s její zdravotní pojišťovnou.
Lékař, kterého si Vaše matka zvolí z těch, kteří jsou takto k dispozici, pak má možnost odmítnout přijetí do své péče jen z těchto důvodů:
- přijetím pacienta by bylo překročeno únosné pracovní zatížení nebo jeho přijetí brání provozní důvody, personální zabezpečení nebo technické a věcné vybavení zdravotnického zařízení; překročením únosného pracovního zatížení se rozumí stav, kdy by zajištěním zdravotních služeb o tohoto pacienta došlo ke snížení úrovně kvality a bezpečnosti zdravotních služeb poskytovaných pacientům již přijatým,
- vzdálenost místa pobytu pacienta by neumožňovala v případě poskytování zdravotních služeb v oboru všeobecné praktické lékařství a praktické lékařství pro děti a dorost výkon návštěvní služby.
V obou případech je tento lékař povinen o odmítnutí přijetí do péče vydat Vaší matce písemnou zprávu, ve které je uveden důvod odmítnutí nebo ukončení.
Pokud by lékař tyto povinnosti nedodržel, dopouští se tím správního deliktu a může mu být uložena, pokud až 300 000 Kč. Pokuta až 100 000 mu může být udělena, pokud odmítne vydat výše řečenou zprávu o odmítnutí přijetí do péče.
Ve Vašem případě se Vám nabízí několik možností.
- Můžete se opět pokusit zaregistrovat u lékařky, o které se zmiňujete. Můžete apelovat na to, že vztah mezi lékařem a pacientem je vztah založený na důvěře a vzájemné spokojenosti a pokud Vaše matka není se svou bývalou lékařkou již dlouhodobě spokojena, bylo by naopak jistě nevhodné trvat na tom, aby setrvala v její péči. Samozřejmě můžete také podotknout, že z důvodu, který lékařka zmiňovala, Vás podle zákona ani odmítnout nemůže a v případě, že uvede nějaký zákonný důvod, můžete požadovat, aby Vám toto potvrdila výše zmíněnou písemnou zprávou.
- V případě, že lékařka stále bude trvat na nepřijetí do péče, můžete se obrátit přímo na pojišťovnu Vaší matky a vyžádat si seznam lékařů ve Vašem okolí, z kterého byste si případně mohli nového lékaře vybrat. Jako pojištěnec máte právo na dostupnou lékařskou péči a pojišťovna by Vám ji měla zajistit a vyjít Vám v tomto vstříc.
Vaše Férová nemocnice
15.4.2014