Právní poradna Často kladené otázky Dokumenty ke stažení
 
Chci svůj porod
Souhlas a rozhodování pacienta
Zdravotnická dokumentace a lékařské tajemství
Řešení sporů
Platby ve zdravotnictví
Děti a rodiče, porod
Očkování
Léky
Práva osob s duševní nemocí
Těžce nemocní a umírající
Lékařské posudky a neschopenky
Práva seniorů ve zdravotnictví
Jak si sehnat právníka?

velikost textu AA původní

Právní poradna pro pacienty

dotaz do poradny můžete vložit zde

Dotaz:

Příliš dlouhé čekání na vyšetření

Dobrý den,chtěla jsem poprosit o radu v situaci, kdy nám nemocnice nechce dát do ruky žádanku na MR mozku o 6 letého dítěte. Nemocnice chce výkon udělat ve svém zařízení ovšem v zářijovém termínu ale jiná pracoviště jsou ochotna toto vyšetření udělat do 14 dnů. Tento postoj nemocnice je v rozporu s nařízením vlády o místní a časové dostupnosti zdravotních služeb (č. 307/2012 Sb). Tj, že by měla být MR hotova do 50 dnů a že si pracoviště můžeme vybrat. Obrátila jsem se na přednostu této nemocnice, ten mi napsal, že jestli se nám to nelíbí máme odejít od lékařky se kterou jsme spokojeni a která pouze dodržuje interní pravidla. Jak donutit nemocnici aby nám vydala žádanku na kterou máme nárok, tak aby dcera byla vyšetřena v zákonném termínu? Předem děkuji.

Anežka

Odpověď:

Dobrý den,

uvádíte, že vám nemocnice stanovila termín vyšetření na magnetické rezonanci, který je až za několik měsíců.

Jak správně uvádíte, pacient má právo na časovou a místní dostupnost zdravotních služeb. Co rozumět časovou dostupností blíže stanoví nařízení vlády. Zde se obecně stanoví, že čekací lhůta musí být lékařsky odůvodnitelná a musí vycházet především ze zdravotního stavu pacienta a nutnosti ho léčit. Jako maximální čekací dobu pro vyšetření na magnetické rezonanci nařízení stanoví, že činí 5 týdnů.

Je tedy zjevné, že pokud vám nyní váš ošetřující lékař nabídl termín magnetické rezonance až v září, jde o postup, který není v souladu s nařízením.

Nabízí se následující možnosti řešení. S písemnou stížností se můžete obrátit na vedení zdravotnického zařízení. V ní přesně uveďte, co namítáte a že žádáte dodržení maximální čekací doby podle nařízení. Jak stížnost napsat najdete zde. Pokud vaše stížnost k vedení nemocnice nebude úspěšná, můžete se dále obrátit na krajský úřad, aby o vaší stížnosti rozhodl.

Můžete se také obrátit na zdravotní pojišťovnu pacienta, a to také se stížností, že pacientovi nejsou poskytovány služby v souladu se zákonem. Pojišťovna je oprávněna postup nemocnice kontrolovat.

Je ale nutné uvědomit si, že tyto způsoby nenabízí okamžité řešení. Pokud vám jde tedy především o to, zajistit vyšetření co nejdříve, doporučovali bychom vám využít práva zákonných zástupců pacienta na volbu zdravotnického zařízení. Tento postup se nám jeví jako vhodný zejména proto, že již máte informaci o dostupnosti magnetické rezonance. Stížnost můžete samozřejmě podat současně se změnou zdravotnického zařízení.

Pokud byste nebyli spokojeni s novým zdravotnickým zařízením a přáli byste si vrátit se k předchozí lékařce, můžete opět využít práva na změnu a vrátit se do původního zařízení. Výsledky magnatické rezonance budou součástí zdravotnické dokumentace, z níž si můžete pořídit kopii. Tu předáte vámi preferované lékařce, která tak bude mít k dispozici výsledky vyšetření.

S pozdravem,

Vaše Férová nemocnice

 

 

20.6.2017

zpět na přehled dotazů

 
Tvorba webových stránek - Webdesign Brno Fotografie poskytla mediabanka isifa Image Service RSS