Právní poradna pro pacienty
dotaz do poradny můžete vložit zdeDotaz:
Postup lékaře na urgentním příjmu a v sanitce
Dobrý den, můj dotaz s týká situace, se kteoru jsem se setkala po převozu policiíc do psychiatrické nemocnice. Převezena jsem byla z důvodu matkou nesprávně pochopeného telefonátu, kdy si myslela, že se chci pokusit o sbevraždu.
1.Může psychiatr odmítnout nahlédnutí do lekářské zprávy a nesdělit mi žádné informace o mém zdravotním stavu?(vyšetření na urgentním příjmu kam jsem byla převezena sanitkou po návštěvě policie v mém byte po nahlášení pokusu o sebevraždu mou matkou z chybně pochoponého telefonického rozhovoru)Zprávu jsem již viděla a jsou v ní nepravdivé údaje...
2. Při převozu v sanitce jsem neměla možnost jakkoliv připoutat ssvého 2 letého syna a musela jsem ho mít pouze na klíně. Bylo to v pořádku ?
3. Na urgentním příjmu jsem byla umístěna se synem do vyšetřovny s přístroji a u dveří s ochrankou bez jakéhokoliv vysvětlení. Postupoval lékařský tým správně ? Bylo to rovněž správně z hlediska umístění syna se mnou do tohoto prostoru? (Strávili jsme tam téměř 4 hod - 18-21:30), z toho vyšetření cca 30 min)
4.Může mi být znemožněno kontaktovat otce 2 letého syna nebo příbuzné,aby si syna vyzvedli a nebyl hospitalizován v nemocnici, když mne chtěli též hospitalizovat (bez možnosti vzít si syna sebou) ? Není to naopak povinnost lékaře kontaktovat otce, aby si mohl syna převzít ?
5.Může police na základě slovní výpovědi jedné osoby (pokus o sebevraždu) nařídit převoz na urgentní příjem do nemocnice, když neshledá žádný důvod, dtto vyloučil I přítomný lékař, ale sdělili mi, že je to jejich povinnost ?
Anna
Odpověď:
Dobrý den,
váš dotaz směřuje k dostupnosti informací o zdravotním stavu a možnosti nahlédnutí do zdravotnické dokumentace, a také zpochybňujete postup zdravotníků.
Co se týče prvního problému, má pacient ze zákona právo na informace o svém zdravotním stavu. Zákon velmi úzce vymezuje, kdy může být poskytnutí informací o zdravotním stavu odepřeno. Pokud jste však žádala o informace právě po vyšetření, které popisujete, domníváme se, že vám odepřeny být neměly, neboť byly v danou chvíli nutné pro zajištění osobních záležitostí (péče o syna).
Obdobně má pacient právo na přístup do své zdravotnické dokumentace a právo na pořizování výpisů a opisů z ní. Informace uvedené ve zdravotnické dokumentaci musí být pravdivé. Jak postupovat při podání žádosti o přístup ke zdravotnické dokumentaci uvádíme zde, pokud je vám přístup odepřen, můžete podat stížnost.
Co se týče převozu sanitkou, zákon o provozu na pozemních komunikacích uvádí, že přepravovaná osoba má povinnost být připoutána, pokud je sedadlo povinně vybaveno bezpečnostními pásy. Přestože pásy vybavené sedadlo nebylo k dispozici, pracovníci záchranné služby zřejmě vyhodnotili, že je vhodnější, aby váš nezletilý syn byl převezen s vámi, než např. kontaktovat OSPOD a zajišťovat péči o něj v součinnosti s ním. Zde bychom tedy pochybení zdravotnické záchranné služby zřejmě neshledávali, neboť i z vašeho popisu vyplývá, že jste v době převozu byla schopná péči o syna nejlépe zajistit vy.
Jako pochybení však vidíme, pokud vám po příjezdu do nemocnice nebylo umožněno kontaktovat vámi zvolenou osobu, aby si syna převzala. Souhlasíme s vámi, že tím došlo k narušení práv vašeho nezletilého syna. Proti postupu zdravotníků je možné podat stížnost.
Na základě vašeho popisu je pak také možné, že ve vašem případě došlo k poskytnutí zdravotnických služeb bez souhlasu pacienta, aniž by zároveň byly splněny podmínky pro jejich poskytnutí i přes chybějící souhlas. Pokud byste měla zájem svůj případ řešit i v tomto ohledu, můžete se obrátit emailem na vedoucího naší poradny.
S pozdravem,
Vaše Férová nemocnice
30.1.2017