Právní poradna pro pacienty
dotaz do poradny můžete vložit zdeDotaz:
Platby u zubního lékaře
Zdravím,
předem chci poděkovat za to, že jste jediným místem kde se lze dobrat nějakých použitelných informací. Pokusím se stručně: dětství-úraz, naprosto špatně provedená práce + těžké trauma a absence zubařské kontroly/ošetření (asi 15 let). 8. vyhnila až po kořen, další ležatá pod dásní, další napůl zničená, dále asi 10 let staré hluboké kazy, a tak nějak cítím, že brzy asi dojde ke kurióznímu úmrtí, na zuby. Když už jsem po několikaleté úmorné bolesti si na ni zvykl, tak už mi nějak došla energie a problémy zkrátka převážily bloky kvůli kterým jsem opravdu nemohl na zubaře ani pomyslet. A to jsem psychicky odolný, ledacos snesu, tohle mě trvalo několik let psychického tréninku, než jsem se odhodlal problémy řešit. Jenže další roky trvalo to uskutečnit. Když už jsem se o to minulý rok pokusil, tak jsem pochopil že doba už je jiná. Problémy v ústech u jednoho dobráka, by mě vyšly na 70 000,-. Naštěstí mne situace donutila udržet se na živu a zuby sice dost poškozené, přesto sterilně čisté, tedy kazy zastavené, a záněty jsem uklidnil, dokonce i zánět okostice jsem vyřešil. Ovšem už mi vážně dochází síly. Všude čtu, co zubař musí, co je pojišťovna povinna, zítra budu volat zubaři, kterého mi pojišťovna našla, ovšem dle referencí, se obávám že to nebude doktor, ale sotva člověk. Já prostě nemám peníze, nehodlám se ani zadlužit. Kdybych je měl, raději je dám dětem na charitu. Potřebuji ani ne doktora, klidně obyčejného NORMÁLNÍHO člověka se zubařským vybavením. Psali jste, že má-li pacient bolesti, změnu chování, nebo je ve vážném stavu. Myslím, že splňuji všechno. Je mi jasné, že se mi zadarmo se zuby nebude hrát žádný expert, ale to ani nechci, chci pouze upravit a zalepit ty díry, obyčejnou plombou. Pokud vím ta už není...
Děkuji za pozornost a přeji hezký den.
haluzz
Odpověď:
Dobrý den,
bohužel jsme pouze právní poradnou, tudíž je pro nás obtížné posoudit Váš případ z lékařského hlediska, ale i tak se pokusíme odpovědět Vám co nejlépe.
Každý pacient má dle zákona o zdravotních službách (viz. § 31 odst.1 písm. a) tohoto zákona – online naleznete například zde) právo na dostatečné informace o svém zdravotním stavu a navrženém individuálním léčebném postupu a všech jeho případných změnách. Dále je poskytovatel zdravotních služeb (tedy ve Vašem případě zubní lékař) povinen Vás informovat o ceně poskytovaných zdravotních služeb (viz. § 28 odst. 3 písm. f) zák. o zdrav. službách – odkaz výše).
Ve Vašem případě by Vám tedy zubní lékař měl navrhnout určitý lékařský postup, který by vzhledem k Vašemu zdravotnímu stavu doporučoval – tedy i o jeho ceně apod. Pokud s navrženým postupem nesouhlasíte, máte jako pacient právo jej odmítnout. V takovém případě je samozřejmě nejlepší, pokud Vám poskytovatel zdravotních služeb navrhne postup jiný a vše je vyřešeno společnou diskuzí. Poskytovatel zdravotních služeb je v této souvislosti ovšem také povinen postupovat na náležité odborné úrovni a dle svého nejlepšího svědomí ve prospěch pacienta.
Pokud by nebylo možné dosáhnout společného konsenzu o léčebném postupu, poskytovatel Vás musí opakovaně a dostatečně srozumitelně informovat o Vašem zdravotním stavu, možných rizicích a vydat o tomto postupu tzv. negativní revers (viz. § 34 odst. 3 zák. o zdrav. službách - odkaz výše).
Jako plátce zdravotního pojištění máte právo zvolit si poskytovatele zdravotních služeb, který je ve smluvním vtahu s Vaší zdravotní pojišťovnou. Pokud by Vám tedy navržený zubní lékař nevyhovoval, můžete dle zákona o veřejném zdravotním pojištění změnit zubního lékaře jednou za 3 měsíce (viz. § 11 odst. 1 písm. b) zákona o v. z. p., online dostupný například zde). Tato 3 měsíční lhůta se počítá od doby, kdy Vás poskytovatel převzal do péče, nikoliv například od posledního provedeného zákroku.
S pozdravem,
Vaše Férová nemocnice
9.8.2017