Právní poradna Často kladené otázky Dokumenty ke stažení
 
Chci svůj porod
Souhlas a rozhodování pacienta
Zdravotnická dokumentace a lékařské tajemství
Řešení sporů
Platby ve zdravotnictví
Děti a rodiče, porod
Očkování
Léky
Práva osob s duševní nemocí
Těžce nemocní a umírající
Lékařské posudky a neschopenky
Práva seniorů ve zdravotnictví
Jak si sehnat právníka?

velikost textu AA původní

Právní poradna pro pacienty

dotaz do poradny můžete vložit zde

Dotaz:

Platba za konzultaci u zubního lékaře

Dobrý den, byla jsem u své zubní lékařky, která mi předvedla správnou techniku, jak čistit zuby. Bez předchozího upozornění, že budu něco platit, po mě požadovala za tuto konzultaci 350 Kč. Objednala mě znovu a opět požadovala 350 Kč. Má na to právo? VZP tyto úkony nehradí? Děkuji za odpověď.

Odpověď:

Dobrý den,

obecně se ze zdravotního pojištění hradí zdravotní péče poskytnutá pojištěnci s cílem zachovat nebo zlepšit jeho zdravotní stav, naopak se nehradí vyšetření, prohlídky, léky a zdravotnické pomůcky a jiné výkony provedené v osobním zájmu a na žádost pacienta.

V zákoně o veřejném zdravotním pojištění je podrobněji stanoveno, kterou zdravotní péči pojišťovny hradí zcela, která se nehradí a která se hradí pouze za určitých podmínek. Jelikož neznáme podrobnosti, nemůžeme Vám poradit, zda lze konzultaci ohledně techniky čištění zubů považovat za hrazenou péči, nebo zda se jedná o nadstandardní služby. Pokud taková konzultace byla opravdu nezbytná, pak se jedná o péči hrazenou VZP.

Lékaři však mohou poskytovat různé nadstandardní služby, které nejsou pojišťovnami hrazené. Podstatné je, že nemusíte jejich nabídky využívat. Pokud o služby nemáte zájem, je lékař povinen Vám poskytnout veškerou hrazenou péči bez dalšího doplácení. Lékař by Vás ale měl předem informovat o tom, zda je péče hrazená, či nikoli, a případně též o ceně. Je pak jen na Vás, abyste zvážila výhody a nevýhody a rozhodla se pro jednu z možností.

Je možné, že Vás lékař záměrně předem neinformoval, aby mohl vybírat další poplatky. Takové jednání lze jistě považovat za neetické, ale také za protiprávní. Doporučujeme Vám, abyste se nejdříve pokusila celou záležitost vyřešit s Vaším lékařem dohodou. Pokud to nebude možné, můžete si na lékaře stěžovat u své zdravotní pojišťovny. Vyřízení stížnosti se řídí správním řádem, a stížnost by tak měla být vyřízena do 60 dnů.

Vaše Férová nemocnice

27.1.2010

zpět na přehled dotazů

 
Tvorba webových stránek - Webdesign Brno Fotografie poskytla mediabanka isifa Image Service RSS