Právní poradna pro pacienty
dotaz do poradny můžete vložit zdeDotaz:
Ohledně roztroušené sklerózy a léčby
Dobrý den,
prosím o radu pro známou. Je dlouhodobě "nemocná" s roztroušenou sklerózou. Léta se léčí a chtěla by přestat brát leky (Avonex, atd.), protoze je jistá, ze vůbec nepomáhají. Hlavně teď se léči živou stravou, reiki, cvičení a meditaci. S léky na nadále nechce pokračovat a do nemocnice již dále nechce docházet. Problém je v tom, že se bojí, pokud odmítne dále docházet brat leky, že jí pak nemocnice, či oddělení odmítne příjmout v případě, že by ona potřebovala dohled, ošetření při potížích, záchvatech, které by se mohli naskytnout.
Má možnost odstoupit z takové léčby a přestat docházet do nemocnice? Je její strach oprávěný a hrozí, že jí odmítnou při naléhavé situaci? Opravdu moc vám děkuji za odpověď!
Gabel
Odpověď:
Dobrý den,
z Vašich dotazů jsme pochopili, že chcete vědět, zda Vaše známá může odmítnout léčbu - pacientovi jsou poskytovány zdravotnické služby pouze s jeho svobodným a informovaným souhlasem - právo na odmítnutí léčby tedy má (vysazení léčiv, nedocházení k lékaři). Pacient má však povinnost lékaře informovat o užívání, respektive neužívání léků.
Dále se ptáte, zda ji může lékař odmítnout v naléhavé situaci - k odmítnutí ze strany lékaře nesmí dojít bez zákonem stanoveného důvodu, který zde ale není, v praxi se to bohužel může stát. V případě Vaší známé by odmítnutí přijetí do péče nebylo v pořádku. Lékař zejména nesmí odmítnout pacienta, jde-li o neodkladnou péči (akutní potíže, záchvaty,...). Pokud by k takovému jednání ze strany lékaře došlo, určitě by bylo na místě podat stížnost k Lékařské komoře, dopustil by se totiž správního deliktu.
Lékař může odmítnout pacienta pouze z následujících důvodů (ani jeden se však netýká Vaší známé):
- pokud by jeho přijetím bylo překročeno pracovní zatížení nebo by jeho přijetí bránilo provozním důvodům,
- pokud by vzdálenost místa pobytu pacienta znemožňovala výkon návštěvní služby, nebo
- pokud není pojištěncem zdravotní pojišťovny, se kterou má poskytovatel uzavřenu smlouvu podle zákona o veřejném zdravotním pojištění.
Pacient má zejména právo na důstojné zacházení, na ohleduplnost a respektování soukromí při poskytování zdravotnických služeb. Pacientovi mohou být zdravotnické služby poskytovány pouze s jeho svobodným a informovaným souhlasem, může tedy jakoukoli léčbu odmítnout. Lékař zejména nesmí pacienta odmítnout, je-li ohrožen jeho život, je-li vážně ohroženo jeho zdraví, trpí-li náhlou nebo intenzivní bolestí.
Na základě práv a povinností pacienta se nám jako nejlepší řešení jeví pokusit se s lékařem domluvit a informovat jej o dalších zamýšlených postupech léčby Vaší známé.
Vaše Férová nemocnice
3.6.2015