Právní poradna pro pacienty
dotaz do poradny můžete vložit zdeDotaz:
Odmítnutí zákroku zubním lékařem
Dobrý den,
jsem důchodce, zdravotní pojištění jsem měl hrazeno jednak jako zaměstnanec, později jako OSVČ. Dá se říci, že jsem do zdravotního pojištění přispíval nemalými částkami déle než 40 roků.
Nyní jsem ale v situaci, kdy mi zubní lékařka odmítne odstranit zubní kámen s tím, že se mám v její ordinaci dohodnout na provedení zubní hygieny. Toto provádí pod hlavičkou této lékařky její středně zdravotní pracovnice za 900,- Kč. Když na mne před rokem přišla s podobným návrhem, tak jsem ho akceptoval, i když se mi to nelíbilo. Vysvětlila mi, že mám hodně zubního kamene a že to jako zubní ošetřující lékařka neřeší, že má na to sestru.
Od tohoto placeného zákroku uplynul asi rok, za tu dobu jsem byl několikráte na zubním ošetření i na preventivních prohlídkách a paní doktorce se zřejmě zase zachtělo dalších 900,- Kč. Argument, že má pacient nárok na odstranění zubního kamene jednou ročně, prostě neuznává. Při preventivních prohlídkách zubní kámen neodstraňuje, ale nezapomene vyzývat pacienta k objednání na placenou zubní hygienu.
Já jsem pojištěncem a přesto, že paní doktorka má smlouvu s mojí pojišťovnou, stála mne např. poslední plomba přes 2.000,- Kč (údajně dělá pouze z lepších a kvalitnějších materiálů).
Můžete mi poradit, jak se podobným postupům zubních lékařů bránit?
Je možné požádat na pojišťovně o provedení výpisu zdravotních ošetření i formou elektronické pošty (e-mailem), nebo pouze doporučeným dopisem?
Děkuji vám za odpověď a radu, která bude zajímavá ne jen pro mne.
motocyklový dědek
Odpověď:
Dobrý den,
bránit se proti takovémuto jednání lékaře můžete. V první řadě je samozřejmě nejlepším řešením rozumná domluva s lékařem, vysvětlení o jakou léčbu stojíte a proč na ní trváte. Lékař nemá právo Vám nutit léčbu, o kterou nestojíte, a může provést jen ty zákroky, s kterými souhlasíte. Domníváme se, že lékař by měl být povinen poskytnout Vám standartní a hrazenou léčbu, nebrání-li mu v tom etické nebo medicínské důvody. Bohužel naše poradna nemá dostatečné informace, abychom mohli s jistotou posoudit, jak je pro Vás Vámi preferovaná léčba z lékařského hlediska vhodná či nikoliv.
Můžete si také zvolit jiného lékaře, zákon Vám dává možnost si v rámci Vaší pojišťovny vybrat poskytovatele zdravotních služeb podle Vašeho uvážení. Nový lékař Vás může odmítnout pouze ze závažných, například kapacitních, důvodů.
Pokud se domníváte, že lékař svým chováním tímto způsobem pochybil, můžete na něj také podat stížnost, která může vést k pokutě nebo až k vyloučení lékaře. Více o stížnostech se dozvíte zde.
Můžete také zvážit, že na toto jednání lékaře upozorníte Vaši pojišťovnu, která by měla dbát na řádné poskytování služeb svým pojištěncům a tak by se takovouto věcí také měla zabývat. I ze smlouvy mezi pojišťovnou a lékařem totiž plyne závazek lékaře poskytovat s ohledem na Váš stav především hrazenou péči.
Co se týče Vašeho dotazu ohledně žádosti zdravotní pojišťovně, obecně platí, že písemná žádost je vhodnější než žádost elektronickou poštou, které zákon obecně nepřisuzuje přílišnou váhu. Podle našeho názoru však není nutné o výpis žádat přímo doporučeně a stačí obyčejný dopis, případně jej můžete předat osobně nebo přímo o výpis požádat osobně. Zákon stanoví, že máte nárok na informace týkající se hrazených služeb, které jsou Vám poskytovány a tak na tento výpis máte ze zákona právo. Pokud má však pojišťovna zřízenu elektronickou podatelnu, je možné žádat i jejím prostřednictvím. Pokud Vám ale jde spíše o to, aby Vám byl výpis posílán raději emailem a nikoliv poštou, záleží na Vaší pojišťovně, zda tuto možnost poskytuje či nikoliv.
Vaše Férová nemocnice
18.6.2013