Právní poradna pro pacienty
dotaz do poradny můžete vložit zdeDotaz:
Nespokojenost s péčí
Dobrý den, jsem velmi nespokojen s péčí nemocnice o mou maminku, chtěl bych ji přemístit. Jak mám postupovat? Děkuji.
petr
Odpověď:
Dobrý den,
nejlepším postupem bude domluvit se na oddělení, kam chcete maminku přemístit. Především je nutné se ujistit, zda má vybraný poskytovatel smlouvu se zdravotní pojišťovnou Vaší maminky a jestli nemají plno. Pokud budou ochotní matku přijmout, má pacienta ze zákona (č. 372/2011 Sb. o zdravotních službách) právo na výběr poskytovatele zdravotní péče. Existují situace (vyjmenované v § 29 odst. 2 zmíněného zákona), ve kterých možnost volby není. Ale z popisu Vaší situace předpokládám, že ani jedno zákonem zmíněné omezení se Vaší matky netýká.
Zároveň je nutné se domluvit se současným ošetřujícím lékařem. Je možné, že bude trvat na tom, že zdravotní stav Vaší matky nedovoluje její převoz do jiného zdravotnického zařízení. V takovém případě má pacientka možnost podepsat tzv. negativní reverz. Na tomto místě není od věci poznamenat, že lékaři často mívají pro podobná tvrzení velmi dobré důvody. Proto doporučuji před podpisem reverzu s lékařem situaci důkladně probrat.
O převozu musí rozhodnout sama pacientka. Není možné, aby za ni rozhodoval kdokoliv jiný včetně rodinných příslušníků.
V dotazu není uvedeno, čeho přesně se týká Vaše nespokojenost. Je ale nutné si uvědomit, že lékař je povinen léčit podle nejnovějších dostupných poznatků a možností zařízení, nikoliv podle přání pacienta nebo rodiny (často je ale snaha tyto dva přístupy sladit). Proto by možná mohlo být užitečné vysvětlit Vaší nespokojenost ošetřujícímu lékaři Vaší matky a nechat si od něj vysvětlit jeho postup. Můžete se tak vyhnout zklamání z toho, že na novém pracovišti budou postupovat stejně.
Vaše Férová nemocnice
20.5.2014