Právní poradna pro pacienty
dotaz do poradny můžete vložit zdeDotaz:
Nesouhlas příbuzných se zákrokem
Dobrý den, mám vážný dotaz. Můj otec byl hospitalizován do nemocnice s podezřením na trombózu a vysoký tlak. Po třech dnech byl převezen na JIP, kde se měl podrobit zákroku (neznám podrobný termín) pročištění průchodnosti žil. Při naší návštěvě mu byla podána jakási látka, při níž mu tlak klesl ze 140 na 90. V té chvíli nebyl nikdo nablízku a obávám se, že by se stalo nejhorší nebýt naší přítomnosti. Později nám bylo podáno neurčité vysvětlení a od zákroku se upustilo. Dnes nám náhle volala lékařka, že je nutná amputace nohy a nemáme prý právo tomu zabránit. Otec prý souhlasil. Nemyslím, že je takový postup v pořádku, zvláště proto, že otec podle mého nebyl schopen si vše promyslet vzhledem k duševnímu rozpoložení. Poradíte nám prosím co dělat a jak postupovat? Lékařům v tomto zařízení nevěřím a stížnost na lékaře určitě u ředitele nemocnice neprojde. A co dále s takovým pacientem? Matka má špatný zdravotní stav a já bohužel musím jako každý pracovat a nemohu celodenně o otce pečovat. Existuje nějaké řešení? Předem děkuji za odpověď.
Odpověď:
Dobrý den,
i když je Váš otec nemocný, tak má právo o sobě rozhodovat sám. Pokud je způsobilý, aby se sám rozhodl, zda zákrok podstoupí či nikoli, vy jako jeho příbuzní mu opravdu zabránit nemůžete.
Pokud byste měli vážné pochybnosti o způsobilosti Vašeho otce k souhlasu se zákrokem, je možné požádat o posouzení otázky způsobilosti lékařem ve spolupráci s psychologem či psychiatrem. Zdravotnické zařízení by mělo mít vypracováno standardizovaný postup, jak tento problém vyřešit. Pokud bude Váš otec uznán nezpůsobilým, o svolení k zákroku bude rozhodovat jeho opatrovník, kterým je ustanoven obvykle některý z příbuzných.
Pokud by se však jednalo o situaci, kdy nelze získat příslušný souhlas, je možné lékařský zákrok provést okamžitě, pokud je nezbytný pro prospěch zdraví dotyčné osoby.
Více se o souhlasu pacienta se zákrokem dočtete např. zde.
Jestliže nejste spokojení s léčbou tatínka, vřele Vám doporučujeme obrátit se na nadřízeného lékaře či se se stížností obrátit přímo na vedoucího zdravotnického zařízení (ředitele nemocnice). Vždy je lepší se pokusit promluvit si s pracovníky přímo na místě. Pokud by to však nebylo dostačující, můžete se obrátit na zřizovatele zdravotnického zařízení (krajský úřad či ministerstvo zdravotnictví), Českou lékařskou komoru nebo zdravotní pojišťovnu.
Další informace o případném podání stížnosti při nespokojenosti s postupem lékaře naleznete zde.
Po návratu Vašeho otce z nemocnice je vhodné využít ošetřovatelské péče. Jedná se o službu poskytovanou zdravotními sestrami seniorům jak v domácnosti, tak v sociálních zařízeních ústavního typu (Domovy pro seniory, Domovy se zvláštním režimem).
Podnět k ošetřovatelské péči dává lékař, poraďte se tedy s ním.
Více se o ošetřovatelské péči dozvíte např. zde.
Vaše Férová nemocnice
21.10.2010