Právní poradna pro pacienty
dotaz do poradny můžete vložit zdeDotaz:
Lékařka odmítla provést testy na prasečí chřipku
Dobrý den. Před 3 týdny jsem přiletěla z dovolené, kde jsem byla 2 týdny na Kanárských ostrovech. S manželem jsme prodělali na dovolené nepříjemnou chřipku. Po návratu jsem nebyla stále v pořádku, a proto jsem požádala obvodní lékařku o odebrání vzorků na prasečí chřipku. Ta to odmítla s tím, že je to zbytečné (je to panika) a pokud budu chtít odběry, že stojí nějak kolem 10.000,- Kč. Byla velmi podrážděná a zvyšovala na mne hlas. Připadala jsem si jako za totality. Myslím si, že je to moje povinnost se starat o svoje zdraví. Jsem rok v důchodu a v pracovním procesu jsem neměla téměř neschopnosti. Chtěla bych se nechat očkovat, ale nevím, zda jsem chřipku již neprodělala a další nenakazila. Děkuji za odpověď.
Odpověď:
Dobrý den,
lékařská péče má být poskytována v souladu se současnými dostupnými poznatky lékařské vědy, tedy zároveň svědomitě a profesionálně. Zároveň na druhou stranu jsou finanční prostředky v systému veřejného zdravotního pojištění omezeny a existují určité finanční limity. V praxi tedy nemůže pacient rozhodovat o tom, která vyšetření je třeba provést. To by mělo záležet na lékaři, který by měl zhodnotit, zda je k určitému vyšetření indikace a pokud ano, tak jej navrhnout pacientovi.
Pokud máte pochybnosti o správnosti postupu lékařky, můžete se poradit s jiným lékařem, v nemocnici na specializovaném oddělení, nebo na hygienické stanici. Můžete zkusit požádat o odebrání vzorků tam. V případě nespokojenosti s lékařkou si můžete zvolit jiného ošetřujícího lékaře.
Pokud se domníváte, že lékařka pochybila, nebo se Vám nelíbilo její chování vůči Vám, můžete podat stížnost ke krajskému úřadu jakožto registrujícímu orgánu nebo k České lékařské komoře. Případně se můžete informovat i u své zdravotní pojišťovny, jak je to s hrazením tohoto vyšetření, které požadujete.
Vaše Férová nemocnice
Zodpovězeno ve spolupráci s týmem MediPravo
19.11.2009