Právní poradna Často kladené otázky Dokumenty ke stažení
 
Chci svůj porod
Souhlas a rozhodování pacienta
Zdravotnická dokumentace a lékařské tajemství
Řešení sporů
Platby ve zdravotnictví
Děti a rodiče, porod
Očkování
Léky
Práva osob s duševní nemocí
Těžce nemocní a umírající
Lékařské posudky a neschopenky
Práva seniorů ve zdravotnictví
Jak si sehnat právníka?

velikost textu AA původní

Právní poradna pro pacienty

dotaz do poradny můžete vložit zde

Dotaz:

Chci změnit alergologa, ale obvodní lékař nechce vystavit nové doporučení

Dobrý večer, ráda bych se zeptala, jak postupovat při změně alergologa. Již 2 roky je můj nyní 4letý syn v péči alergologa, nejsem ale spokojena s jeho přístupem a léčbou. Je možné, že bychom neměli nárok na změnu alergologa? Náš pediatr nám před 2 roky napsal doporučení na alergologii s tím, že nám už nikdy jiný napsat nemůže. Volala jsem na jinou alergologii, kde toto doporučení vyžadují, prý kvůli pojišťovně. Jsme u VZP. Mohli byste mi poradit, jak postupovat? Děkuji.

Odpověď:

Dobrý den,

ze zákona o veřejném zdravotním pojištění vyplývá, že pojištěnec má nárok na změnu lékaře či jiného odborného pracovníka ve zdravotnictví. Toto právo je možné uplatnit každé tři měsíce. Nezáleží na tom, zda se jedná o obvodního lékaře či specializovaného lékaře. Podmínkou je pouze to, aby byl lékař ve smluvním vztahu k příslušné zdravotní pojišťovně.

V zákonem stanovených případech je možné, aby lékař pojištěnce odmítnul. Jedná se o případ, kdy má lékař tzv. plno a je již plně vytížený, nebo kdy nemá smlouvu s Vaší zdravotní pojišťovnou. To ovšem zřejmě nebude Váš případ. Lékař není oprávněn odmítnout pacienta z důvodu, že nemá „doporučení“. V takovém případě má pacient právo na to, aby mu zdravotnické zařízení vydalo potvrzení o tom, že jej odmítá přijmout do péče. Pak je možné si stěžovat u zdravotní pojišťovny.

Problém nejspíš bude ve vztahu zdravotnického zařízení a Vaší pojišťovnou, proto byste se měla snažit zjistit, kde je problém. Pojišťovna nemůže vyžadovat, aby specializované zdravotnické zařízení dokládalo doporučení od praktického lékaře. Zdravotnické zařízení zase není oprávněno toto doporučení požadovat po pacientovi jako podmínku přijetí do péče. Je totiž povinno poskytovat péči těm pojištěncům, jejichž zdravotní stav tuto péči vyžaduje, to však neznamená, že je to možné zjistit výhradně na základě doporučení. Doporučujeme Vám spíše se obrátit na svou zdravotní pojišťovnu a žádat, aby zjednala nápravu se zdravotnickým zařízení.

Jiné ustanovení téhož zákona říká, že vyžaduje-li zdravotní stav pacienta poskytnutí specializované ambulantní péče, doporučí ošetřující lékař takové smluvní zdravotnické zařízení, které je schopno specializovanou ambulantní péči na kvalifikované úrovni poskytnout. Zákon ovšem uvádí, že toto ustanovení není v rozporu s právem na volbu lékaře. Výklad těchto ustanovení je takový, že doporučení registrujícího lékaře není podmínkou pro poskytnutí specializované ambulantní péče. Pojištěnec má právo zvolit si specialistu a navštívit jej i bez doporučení.

Není nám také jasné z čeho Váš pediatr usuzuje, že nové doporučení na alergologii Vám vystavit nemůže. Žádný právní předpis toto neomezuje. Pokud byste však chtěli získat zpět předchozí doporučení, máte právo si nechat vyhotovit kopii tohoto doporučení ze zdravotnické dokumentace vedené u Vašeho stávajícího alergologa.

Váš syn má jako pojištěnec právo na výběr lékaře. Toto právo za něj vykonáváte Vy jakožto zákonná zástupkyně. Je možné, že specialista bude požadovat doporučení od Vašeho stávajícího lékaře. Není ale Vaše povinnost takové doporučení mít. Rozhodující je zdravotní stav Vašeho syna. Můžete tedy i jiným hodnověrným způsobem doložit, že se již léčí na jiné alergologii a vysvětlit, že si chcete zvolit jiného lékaře. Můžete to doložit například lékařskými zprávami atd.

Vaše Férová nemocnice

10.12.2009

zpět na přehled dotazů

 
Tvorba webových stránek - Webdesign Brno Fotografie poskytla mediabanka isifa Image Service RSS