Právní poradna Často kladené otázky Dokumenty ke stažení
 
Chci svůj porod
Souhlas a rozhodování pacienta
Zdravotnická dokumentace a lékařské tajemství
Řešení sporů
Platby ve zdravotnictví
Děti a rodiče, porod
Očkování
Léky
Práva osob s duševní nemocí
Těžce nemocní a umírající
Lékařské posudky a neschopenky
Práva seniorů ve zdravotnictví
Jak si sehnat právníka?

velikost textu AA původní

Právní poradna pro pacienty

dotaz do poradny můžete vložit zde

Dotaz:

Zubní náhrada a její reklamace

Dobrý den,

prosím o radu jak postupovat v mém případě. Mám plnou náhradu horních zubů. Jedná se o druhou hrazenou náhradu. Důvodem nové náhrady byl fakt, že zuby nebyly správně srovnány a chrup byl posunut do pravé poloviny, což mi vadilo hlavně z estetických důvodů. Po třech letech mám náhradu novou a bohužel posunutou doleva. Nevím zda je to tak těžké určit střed. Nechci čekat další tři roky a chodit s posunutým chrupem. Lékařka říká, že už s tím nejde nic dělat. Mám nárok na reklamaci? Děkuji.

Renata

Odpověď:

Dobrý den,

neodpovídá-li náhrada smlouvě, je vadná a máte tedy samozřejmě právo ji reklamovat. Je třeba si dávat pozor na záruční lhůtu, která se řídí podle ustanovení občanského zákoníku o smlouvě o dílo. V případě, že Vám náhrada byla zhotovena do konce roku 2013, běží zde 6 měsíční reklamační lhůta od momentu vyhotovení, která již ale bohužel zanikla, pokud jste do této lhůty náhradu nereklamovala. Pokud ale byla náhrada zhotovena až v tomto roce, běží podle Nového občanského zákoníku dvouletá záruční lhůta.

V druhém případě máte právo na bezplatné odstranění vady opravou nebo na odstoupení od smlouvy a vrácení peněz. Doporučujeme Vám si nejprve vyžádat kopii Vaší zdravotnické dokumentace a v čase před reklamací, kdy již způsob reklamace musíte zvolit, se poradit s jiným lékařem o tom, zda a jak lze náhrada opravit. Pokud Vaše součastná lékařka tvrdí, že je zákrok nenapravitelný a nevratný, bude pravděpodobně nejvhodnější odstoupit od smlouvy, požadovat vrácení peněz a vyhledat lékaře jiného, který by byl schopen Vám náhradu opravit. Máte nárok od lékařky požadovat zaplacení nákladů, které jsou spojeny s reklamací.

Mimoto můžete po zubařce požadovat odškodné za případné nežádoucí následky a náklady na jejich případné odstranění, například bolestné nebo nepříznivé trvalé následky. Ty můžete požadovat mimosoudní cestou, tedy dohodou, nebo je vymáhat soudně. O mimosoudním i soudním řešení sporů se můžete dočíst více na našich stránkách.

V neposlední řadě můžete na Vaši lékařku podat také stížnost, která může vést k pokutě nebo až ztrátě lékařského oprávnění.

Dotaz s podobnou tématikou jsme také zodpověděli již zde.

Vaše Férová nemocnice.

28.7.2014

zpět na přehled dotazů

 
Tvorba webových stránek - Webdesign Brno Fotografie poskytla mediabanka isifa Image Service RSS