Právní poradna pro pacienty
dotaz do poradny můžete vložit zdeDotaz:
Zubní náhrada
Dobrý den,
v únoru mi byl udělán horní můstek 8 zubů, ten mi opravdu dobře sedl. Asi před měsícem mi bohužel vypadla celá přední čast na jedničce. Jelikož jsem měla v té době zdravotní problémy a musela každý den jezdit do nemocnice, byla jsem ráda když mi má zubní lékažka zub spravila tím stylem, že tam dala barevně hodně odlišnou plombu (zasahuje přes půl zubu) a ještě ke všemu je to hrubé a nerovné. Mám nárok na jiný můstek nebo náhradu finanční?
Děkuji za odpověď.
inka
Odpověď:
Dobrý den,
před tím, než se odhodláte k dalším krokům, Vám doporučujeme vyžádat si kopii zdravotnické dokumentace a využít konzultace odborníka - dalšího zubního lékaře, kterému důvěřujete. Můžete se tak dozvědět informace o tom, zda-li byla vada materiálu (můstku) anebo došlo k pochybení na straně zubního lékaře, popřípadě v jakém rozsahu. Určitě si nechte vše zdokumentovat.
Když Vám lékař vyhotovil můstek, uzvařela jste s ním smlouvu o zhotovení věci na zakázku, byť i uzavřenou ústně. Spíše než v roli zdravotníka je tentokrát tedy zubař v postavení obchodníka, který vám zhotovil a prodal zboží. Zákon vám v takovém případě dává šestiměsíční záruční dobu, kterou vám lékař bez vašeho souhlasu nemůže nijak odepřít nebo zkrátit. To znamená, že máte nárok na opravu můstku, pokud vám nesedí a způsobuje problémy. Lékař ji musí provést bezplatně a bez zbytečného odkladu. Pokud by se jednalo o vadu, kterou by nebylo možné odstránit, máte dokonce nárok na vrácení peněz. Doporučujeme se však v první řadě dohodnout s lékařem na opravě.
Pokud jste zašla s opravou k jinému lékaři, uzavřela jste s ním smlouvu o opravě věci, byť uzavřenou jen ústně. Podle této smlouvy Vám vzniklo právo na to, aby Vám zubní lékař můstek řádně opravil. Zubní lékař zodpovídá za vady, které má provedená oprava můstku v době jeho předání, tj. hrubý povrch, barevná nerovnost. Tato odpovědnost je zákonnou odpovědností. Máte tedy právo u zubního lékaře, který Vám provedl opravu zubu v tříměsíční záruční lhůte na bezplatnou opravu. Pokud by se jednalo o neodstranitelnou vadu, máte právo na přiměřené snížení ceny opravy.
Při uplatnění této záruky si od zubního lékaře vyžádejte potvrzení, aby bylo nezpochybnitelné, že jste opravu reklamovala včas. Pokud byste měla s vyřizováním reklamace problémy, doporučujeme se obrátit na Sdružení ochrany spotřebitelů, do jehož kompetencí spadají i takovéto případy. Na lékaře je možné podat i stížnost (zejména k České stomatologické komoře), upozorňujeme však, že tato může být směrována na jeho odborný postupu. I úspěšné prošetření stížnosti vám navíc nezaručí nápravu či odškodnění, jelikož tímto způsobem lze pouze vyvodit disciplinární důsledky vůči samotnému lékaři.
Pokud by Vám vedle toho byla způsobena škoda na zdraví, můžete podat žalobu na náhradu škody na zdraví v rámci občanskoprávního řízení. V rámci této žaloby můžete uplatnit finanční satisfakci, jak reálná je šance domoci se odškodnění, prokázat případné pochybení a jakou částku jako odškodné žádat. V případě, že budete usilovat o finanční odškodnění, doporučujeme Vám konzultovat případ také s advokátem. Ten se nejprve pokusí o mimosoudní řešení sporu, tzn. že se se zubním lékařem, příp. zřizovatelem pokusí domluvit a zpravidla je také vyzve k náhradě škody. Škodu v takových případech je nutné přesně vyčíslit a prokázat. Právní pomoc můžete nalézt na internetových stránkách Potřebuji právníka nebo v seznamu advokátů České advokátní komory.
Vaše Férová nemocnice
7.8.2013