Právní poradna Často kladené otázky Dokumenty ke stažení
 
Chci svůj porod
Souhlas a rozhodování pacienta
Zdravotnická dokumentace a lékařské tajemství
Řešení sporů
Platby ve zdravotnictví
Děti a rodiče, porod
Očkování
Léky
Práva osob s duševní nemocí
Těžce nemocní a umírající
Lékařské posudky a neschopenky
Práva seniorů ve zdravotnictví
Jak si sehnat právníka?

velikost textu AA původní

Právní poradna pro pacienty

dotaz do poradny můžete vložit zde

Dotaz:

Zubařka odmítla reklamaci

Dobrý den,

chtěla bych se prosím zeptat, jak bych mohla dále postupovat. Protože jsem měla ošklivé a různobarevné horní zuby, rozhodla jsem se nechat si na ně aplikovat fotokompozitní fazety. Nejde o keramické, ale jde o fasety, kdy se materiál nanáší přímo v ústech na zuby.
Vyhledala jsem si lékařku, která toto provádí, a domluvila se s ní na barvě. Při první návštěvě mi udělala zuby 1 a 2 na pravé straně. V ordinaci bylo vše ok. Do dvou dnů mi však tyto dva zuby šedozmodraly. Reklamovala jsem, paní zubařka reklamaci uznala a předělala mi tyto dva zuby znovu na námi domluvenou barvu.

Do dvou dnů mi však zub č.2 úplně zežloutl. Při další návštěvě jsem reklamovala. Paní doktorka jen nevrle prohodila, co že jsem jedla, ale druhou reklamaci uznala a zub č. 2 znovu opravila na námi domluvenou barvu a také při této návštěvě dělala 3 zuby, a to 2 a 3 a 4 vlevo. V ordinaci se zdálo být vše ok a já odcházela spokojená. Bylo to 24.9.2015. Ale do dvou dnů mi ony 3 zuby 2,3,4 opět změnily barvu, a to každý jinak. jeden do modra, jeden do hněda a jeden do šeda. Paní doktorka mi tuto 3. reklamaci již nechtěla uznat a odůvodnila to tím, že každý zub má jinou barvu, protože prosvítá a že ona už nic víc udělat nemůže. Bylo to 1.října 2015. Nejsem vůbec spokojená, nenechala jsem si od ní zuby potáhnou fotokompozitem, aby dva zuby, které dělala, byly hezké , bílé a 3 zuby, které dělala, měly každý jinou barvu. Na začátku jsme se domluvily, na určité barvě na všech 5 zubech a nyní tomu tak není.
Přesto, že mi nabízela se u ní registrovat, nechtěla jsem, šlo mi pouze o tuto jednorázovou akci, tudíž nemám u ní žádnou dokumentaci, nikdy jsem nebyla její pacientkou. Pročítala jsem Vaše odpovědi na podobná témata, kdy pokud lékař nechce v určité době opravu provést, má zákazník právo na odstoupení od smlouvy, vrátí výrobek, např. můstek a chce své peníze zpět.
Ale co mám dělat já ? Pokud ty zuby nebude chtít ještě doupravit, což si myslím, že by pro ni nebyl žádný problém a nechápu toto její kategorické odmítnutí, tak jak já mohu odstoupit od smlouvy ? Přetřené zuby fotokompozitem vrátit nejde.
Navíc, pokud by mi to bude předělávat jiný lékař v jiné ordinaci, protože takhle to zůstat nemůže, tak budu zřejmě navíc platit i tu pryskyřici-fotokompozit, který on bude muset v první řadě z mých zubů zbrousit a teprve poté znovu nanést kompozit. A ještě bych dodala, že moje známá má také fotokompozitní fazety na všech předních zubech, má je asi 3 roky a celou dobu je má stejně bílé, žádné zabarvení, ovšem je to 120 km od mého bydliště.
Stálo mě to nemalé peníze, 4 návštěvy v ordinaci a výsledek k pláči.
Velmi děkuji za radu.

Adina

Odpověď:

Dobrý den,

v tomto případě se jedná o podstatné porušení smlouvy dle § 2106 občanského zákoníku, protože účelem smlouvy bylo, abyste měla zuby dle barvy, kterou jste si vybrala. Tím, že se barva zubů změnila, došlo k vadnému plnění. Tudíž máte právo na na odstranění vady opravou věci, na přiměřenou slevu z kupní ceny nebo odstoupit od smlouvy. Jak bude reklamace řešena si určíte sama při oznámení vady. Vadu je třeba oznámit bez zbytečného odkladu, to jste již udělala a vybrala jste si opravu. Obecně je ale reklamační lhůta dvouletá, znamená to, že dílo musí být v poždovaném stavu 2 roky.

V této situaci Vám nejprve doporučujeme navštívit Vašeho zubního lékaře a nechat si vystavit posudek, zda byly zuby udělány správně případně si nechte poradit, kde by Vám tento posudek mohl být vydán. Poté Vám radíme jít s tímto posudkem zpět k této zubařce a trvat na reklamaci.

Pokud zubařka odpovědnost neuznává, můžete se obrátit se stížností na krajský úřad jako registrující úřad nebo oblastní stomatologickou komoru (informace zde). Dále také můžete na podat také žalobu. Návod můžete najít na webu férové nemocnice v sekci řešení sporů.

Případně se můžete obrátit na některou z organizací zaměřující se na ochranu spotřebitele - např.  Sdružení ochrany spotřebitelů.

S pozdravem, Vaše Férová nemocnice

7.10.2015

zpět na přehled dotazů

 
Tvorba webových stránek - Webdesign Brno Fotografie poskytla mediabanka isifa Image Service RSS