Právní poradna pro pacienty
dotaz do poradny můžete vložit zdeDotaz:
Zubař mě nechce vzít do své evidence
Dobrý den,
přes 3 měsíci jsem se přestěhovala z rodného města do jiného města. Rozbolel mě zub, a tak jsem si chtěla najít nového zubaře v místě nového bydliště. Nejprve jsem to zkusila telefonem. Telefonicky jsem volala 7 zubařům, ale ani jeden mi nevyhověl. Vydala jsem se tedy osobně zeptat se na svojí pojišťovnu. Paní mi zde řekla, že s tím vlastně pojišťovna nemůže nic dělat, že jsem doslova v rukách zubařů a ti si se mnou mohou dělat co chtějí. Nakonec jsem se vydala osobně do 5 zubních ordinací a také jsem zde nepochodila. Všude jsem slyšela, že bohužel mají plno a nové klienty neberou. Když jsem po zubařích požadovala, aby mi to tedy dali písemně, tak za mnou všichni zabouchli dveře a prý co si to dovoluji, že jsem drzá.
Prosím o radu, co mám dělat. Mohu potvrzení výslovně od zubaře požadovat (že mě nebere do své ordinace), je to dané nějakým zákonem?Jak si najít nového zubaře? Také jsem psala na pojišťovnu, ale tam mi neřekli nic nového. Odkázali mě na stránky, kde si na internetu mohu dle kraje vyhledat zubaře, který má volno, ale zde jsem nenalezla žádného v místě mého bydliště. Svého starého zubaře si nemohu ponechat, neboť je 60km daleko a já jsem na MD a z finančních a časových důvodů je pro mě dojíždění nemyslitelné.
posikova
Odpověď:
Dobrý den,
na podobný dotaz jsme již obsáhle odpověděli zde.
Máte právo zvolit si jednou za 3 měsíce poskytovatele zdravotních služeb (tedy i zubního lékaře), který má smluvní vztah s Vaší zdravotní pojišťovnou. Podle zákona o zdravotních službách Vás pak tento lékař smí odmítnout pouze za stanovených důvodů, mezi nimi je i překročení únosné kapacity lékaře. Tento zákon v § 48 stanoví povinnost lékaře Vám o odmítnutí a důvodu odmítnutí vydat písemnou zprávu. Nesplní-li lékař tuto povinnost, hrozí mu pokuta, pokuta lékaři hrozí i pokud Vás odmítne bez důvodu a vydá vám zprávu - např. o překročení kapacity.
Jako pojištěnec máte i vůči pojišťovně právo na to, aby Vám byla zajištěna příslušná dostupnost hrazených služeb a Vaše pojišťovna má povinnost Vám zajistit zubaře dostupného ve Vašem místě bydliště.
Zvolte následují í postup:
- Nejlepší je se domluvit, pokuste se tedy nejprve najít lékaře, který vás přijme. Případně zkuste znovu oslovit zubaře, které jste navštívila a požádat je o registraci.
- V případě odmítnutí lékaře upozorněte na jeho zákonnou povinnost pacienta přijmout, není-li splněna některá z podmínek pro možné odmítnutí.
- Zároveň si nechte vypsat zprávu o odmítnutí. Případně lékaře opět můžete upozornit na povinnost tuto zprávu vypsat a upozornit, že pokud zprávu nevydá, dopouští se správního deliktu.
- Odmítnutí můžete zdokumentovat například i svědecky, nahrávkou či jinak. V případě podezření na nezákonné odmítnutí podejte podnět na zahájení řízení o správním deliktu na krajskému úřadu, stejně tak pokud Vám zprávu odmítnou vypsat. Na lékaře si také můžete stěžovat - více informací naleznete zde.
- Následně věc řešte přes pojišťovnu a dovolejte se její povinnosti zajistit dostupného lékaře, kterou zakotvuje zákon o veřejném zdravotním pojištění.
- V závěru můžete požadovat po pojišťovně odškodnění z důvodu nezajištění dostupnosti hrazených služeb. Při zvažování žaloby však doporučujeme konzultaci s advokátem, nejlépe se zkušenostmi v oblasti zdravotnického práva.
- Také můžete podat podnět na Ministerstvo zdravotnictví, které má určité možnosti sankcí vůči zdravotním pojišťovnám, proto by se tedy mělo zabývat i jejich pochybeními.
Pro více informací doporučujeme pročíst výše zmíněný dotaz.
Vaše Férová nemocnice.
19.2.2014