Právní poradna Často kladené otázky Dokumenty ke stažení
 
Chci svůj porod
Souhlas a rozhodování pacienta
Zdravotnická dokumentace a lékařské tajemství
Řešení sporů
Platby ve zdravotnictví
Děti a rodiče, porod
Očkování
Léky
Práva osob s duševní nemocí
Těžce nemocní a umírající
Lékařské posudky a neschopenky
Práva seniorů ve zdravotnictví
Jak si sehnat právníka?

velikost textu AA původní

Právní poradna pro pacienty

dotaz do poradny můžete vložit zde

Dotaz:

Změna lékaře

Dobrý den,

z důvodu akutního zánětu močového měchýře jsem se rozhodla navštívit nejbližší urologii. Mám tyto záněty často a léčim se na jiné urologii. Tam byl však pak doktor až od 16h. Už jsem skoro nemohla chodit a nemám auto abych si zajela na pohotovost. Zašla jsem tedy k nejbližšímu lékaři po tel. domluvě. Sestra mi vynadala, že nejsou pohotovost a že kdyby věděla, že se léčím jinde, řekla by mi do telefonu, ať nejezdím. Musela jsem si tedy udělat kartu, aby se mi dostalo ošetření. Poté mi řekla, že pokud se zase rozmyslím, oni nedostanou pd pojišťovny peníze. S takovým přístupem do této ambulance chodit rozhodně nebudu, ale momentálně jsem potřebovala vyšetřit. Může mě lékař v akutním případě vyšetřit a poté na pojišťovnu poslat pro tento účel papír, aniž bych se musela registrovat ? Jako to bývá u praktického lékaře ?

Děkuji
 

Majda.vankova

Odpověď:

Dobrý den,

v případě neodkladné péče nesmí lékař pacienta odmítnout ošetřit, je tak stanoveno v § 48 odst. 3 zákona o zdravotních službách. Touto neodkladnou péčí se podle § 5 odst. 1 rozumí zamezení nebo omezení náhlých stavů, které bezprostředně ohrožují život nebo vážně ohrožují zdraví nebo způsobují náhlé a intenzivní bolesti.

Váš stav, jak jste ho popsala by se dal označit za neodkladnou péči z důvodu intenzivních bolestí. V případě neodkladné péče nemůže lékař odmítnout pacientovi její poskytnutí.

Tvrzení, že v takovém případě nedostane lékař služby zaplaceny z důvodu, že u něj pacient není registrován, nejsou pravdivé. Veřejná zdravotní pojišťovna hradí úkony nezbytné zdravotní péče z veřejného zdravotního pojištění bez ohledu na to, zda je daný pacient u lékaře, který provádí neodkladnou péči, registrován či nikoli. (viz vyjádření mluvčího VZP dostupné zde)

Obdobný dotaz férová nemocnice již řešila a je dostupný zde.

Co se týče problému opětovné registrace ta je podle § 11 odst. 1 písmeno b) zákona o veřejném zdravotním pojištění možná jednou za 3 měsíce. Změnit registrujícího lékaře můžete až po třech měsících od předešlé změny.

To se ovšem týká registrujících lékařů (což jsou praktici, zubaři a gynekologové), nicméně z vašeho dotazu jsem pochopil, že jste navštívila urologickou ambulanci, a tedy specialistu. Těch můžete mít i více. Založením karty u nového specialisty nezaniká možnost navštěvovat svého původního specialistu.

S pozdravem 

Vaše férová nemocnice

 

8.3.2018

zpět na přehled dotazů

 
Tvorba webových stránek - Webdesign Brno Fotografie poskytla mediabanka isifa Image Service RSS