Právní poradna pro pacienty
dotaz do poradny můžete vložit zdeDotaz:
Záruční doba na korunku
Dobrý den. V dubnu 2015 mi zubařka vyrobila kompozitní korunku za 2900 korun. Asi po šesti měsících se korunka uvolnila. V rámci reklamace mi ji zdarma přilepila znova. Po dalším zhruba půl roce se opět uvolnila a kromě toho praskla. Vyrobili mi bezplatně nový otisk a novou korunku a znovu přilepili. Letos na jaře to znovu upadlo, opět přilepeno bezplatně. Nyní korunka zase upadla a zároveň praskla. Opět nový odlitek a dnes ráno přilepení. Poté mi byl ale tentokrát vystaven účet na dalších 2900 Kč s tím, že dvouletá záruční lhůta původní korunky uplynula, takže musím zaplatit jako kdybych dostal novou korunku. Což se mi, nehledě na to, že před ošetřením o placení nebyla řeč, moc nezdá. Nezdá se mi ostatně ani cena - v roce 2015 přece zahrnovala i ošetření zubu a teď jen otisk, odlitek a přilepení, měla by tedy nyní být nižší, ne? Takže jsem zatím nezaplatil. Kdo má pravdu? V případě, že nejsem v právu, bych nechtěl zůstat dlužen příliš dlouho, takže prosím o pokud možno brzkou odpověď.
Vlad
Odpověď:
Dobrý den,
obáváme se, že co se týče záruční lhůty, má v tomto případě pravdu paní zubařka, která tvrdí, že dvouletá záruční lhůta už uplynula. Ve vašem případě se mezi vámi a vaší zubařkou jedná o smlouvu o dílo. Reklamace díla (korunky) se po nástupu nového občanského zákoníku již neodvíjí od poslední výměny, jako tomu bylo do roku 2013, ale počítá se od převzetí původní věci. V případě, že byste reklamoval v rámci dvouleté záruční lhůty, měl byste právo si vybrat, zda je pro vás příjemnější sleva, výměna korunky nebo úplné odstoupení od smlouvy. Jelikož lhůta už uplynula, nárok na reklamaci nemáte. Ve smlouvě o dílo však může být i speciální ustanovení, které by záruční lhůtu prodlužovalo v rámci npř. ručení za kvalitu, to ale závisí na konkrétní smlouvě. Doporučili bychom vám, abyste si u vaší lékařky vyžádal konkrétní znění dané smlouvy.
Pokud jste však o ceně zákroku nebyl dopředu informován, k jistému pochybení lékaře tu došlo, jelikož podle zákona o zdravotnických službách (§45 odst.2 písm.a), je lékař povinen vás informovat o ceně poskytovaných zdravotních služeb, pokud nejsou plně hrazeny pojišťovnou, a to ještě před jejím poskytnutím.
Z vašeho dotazu, jestli by neměla být cena bez ošetření zubu nižší než cena s ošetřením, jsme vyvodili, že si nejste jistý, za co vlastně máte zaplatit a jestli neplatíte něco navíc. Proto bychom vám poradili, abyste vaši paní zubařku požádal o seznam naúčtovaných položek a zkontroloval si, že vám nebylo naúčtováno něco, co vám poskytnuto nebylo. V případě, že vám tento seznam lékařka odmítne vydat, můžete naúčtovanou částku porovnat se seznamem cen za poskytované služby, který má lékař povinnost zpracovat a vyvěsit na místě přístupném pacientům.
Na závěr bychom vám ještě chtěli poradit, abyste se zkusil s paní zubařkou dohodnout, zda by bylo ve vašem případě, kdy docházelo k opakovanému vypadávání korunky, možné zařídit nějakou slevu.
V případě, že jste s přístupem a se službami vaší lékařky nespokojený, doporučujeme vám využít právo změnit lékaře.
S pozdravem,
Vaše Férová nemocnice
20.11.2017