Právní poradna Často kladené otázky Dokumenty ke stažení
 
Chci svůj porod
Souhlas a rozhodování pacienta
Zdravotnická dokumentace a lékařské tajemství
Řešení sporů
Platby ve zdravotnictví
Děti a rodiče, porod
Očkování
Léky
Práva osob s duševní nemocí
Těžce nemocní a umírající
Lékařské posudky a neschopenky
Práva seniorů ve zdravotnictví
Jak si sehnat právníka?

velikost textu AA původní

Právní poradna pro pacienty

dotaz do poradny můžete vložit zde

Dotaz:

Zánět po operaci

Dobrý den,chtěl jsem se zeptat na mou situaci: Byl jsem po operaci tříselné kýly a asi po 3 týdnech se mi nateklo varle a udělalo se mi v místech nadvarlete tvrdý otok. Kontaktoval jsem to s nemocnicí kde mě operovali a "údajně" se jednalo o krevní sraženinu.  Po neúspěšném týdnu léčení doma nastoupili horečky. Šel jsem na kontrolu a bylo mi tvrzeno to samé, ale už si mě tam nechali a dostávám všechny možné formy antibiotik a kapačky. Až po 2 dnech hospitalizace se mi podařilo z personálu dostat, že mam silný zánět varlete a dokonce, že jestli se to řádně nevyléčí, že o něj příjdu.

Chápu,že takové věci se asi stávají,ale když něco udělám špatně, nebo jsou takové následky mé práce, tak se k tomu musím přeci postavit zodpovědně a né se od toho distancovat. V současné době jsem právě hospitalizován v dané nemocnici. děkuji

Pepeeto

Odpověď:

Dobrý den,

pokusíme se vám poradit, jak můžete v této situaci postupovat.

Nejprve byste si měl vyžádat zdravotnickou dokumentaci, kterou je vhodné nejlépe konzultovat s odborníkem, s lékařem, kterému důvěřujete. Ten posoudí, zda došlo či mohlo dojít k pochybení ze strany lékařů, a nastíní Vám, nakolik je reálná šance domoci se odškodnění a prokázat případné pochybení a jakou částku jako odškodné žádat. Nejsme lékaři, a proto nedokážeme posoudit, zda se jednalo o pochybení.

V některých případech lékaři nepochybili a zdravotní komplikace jsou následkem rizika spojeného s léčebným postupem. V takovém případě je možné dovodit odpovědnost zdravotnického zařízení jen pokud jste nebyl o tomto riziku náležitě předem informován. O poučení pacienta a udělení souhlasu se dočtete více v sekci Souhlas se zákrokem.

Ze zákona máte právo bezplatně nahlížet do své zdravotnické dokumentace a poskytovatel zdravotních služeb (v tomto případě nemocnice) po Vás nemůže požadovat za toto zpřístupnění poplatek, dokonce ani zpoplatnit dobu, kterou tráví například sestra dohledem nad Vámi.

Pokud se domníváte, že při postupu nemocnice došlo k pochybení, v jehož důsledku Vám vznikly zdravotní komplikace a následná škoda na zdraví, je možné podat stížnost (např. k České lékařské komoře). Stížností se však nelze domáhat náhrady škody. K tomu slouží jiné prostředky, o nich bude řeč dále. Stížnost lze podat

- vedoucímu zdravotnického zařízení Vaší lékařky, může jít o ředitele nemocnice, ve které pracuje,
- zřizovateli zdravotnického zařízení, což bývá obvykle krajský úřad, nebo v případě fakultních nemocnic

a nebo České lékařské komoře, a to jako stížnost na postup konkrétního lékaře.

Mimosoudní řešení

O mimosoudní vyjednávání s nemocnicí se můžete pokusit buď sám, nebo s pomocí advokáta, který se specializuje na medicínské právo a který Vám rovněž pomůže odhadnout šance na úspěch. Zastoupení advokátem má pro Vás výhodu v tom, že jednání bude na odborné úrovni a lze očekávat, že i přístup ze strany vedení nemocnice bude uvážlivější.

Pokud chcete jednat sám, můžete žádost o mimosoudní finanční vyrovnání formulovat prostřednictvím dopisu (nejlépe zaslaného doporučeně), ve kterém vylíčíte všechny rozhodné skutečnosti, které ke škodě vedly, odůvodníte rozsah požadovaného odškodnění a případně přiložíte důkazy Vašich tvrzení.

Vzorovou právní formu k takové žádosti k dispozici nemáme, jedná se o dopis, který je v každém jednotlivém případě potřeba odlišně naformulovat. Může se jednat i o formu stížnosti s požadavkem na finanční vyrovnání.

Promlčecí lhůta

Je nutné si dát pozor na promlčecí lhůtu, která je u škod na zdraví obecně a začne běžet ve chvíli, kdy se dozvíte o škodě a o tom, kdo za ni odpovídá. Po uplynutí této lhůty totiž nelze nárok u soudu s úspěchem vymáhat. To je také důvod, proč vyjednávat s nemocnicí jen krátce a v případě neúspěchu u mimosoudního jednání je nutné se včas obrátit na soud.

Můžete požadovat finanční odškodnění za způsobenou škodu na zdraví. Můžete žádat i o nároky na náhradu ztráty na výdělku či náhradu za dobu pracovní neschopnosti. Dále můžete žádat o odškodnění za zásah do vašich osobnostních práv, např. zásah do vašeho soukromého života. I v tomto případě však existuje promlčecí lhůta, ve které zaniká nárok na případné finanční odškodnění.

Vzhledem k tomu, že podle našich zkušeností nejsou zdravotnická zařízení moc vstřícná k mimosoudnímu řešení sporů a přiznávání odškodnění pacientům, doporučujeme Vám požadovat spíše nižší náhradu škody, než která by Vám jinak příslušela. Je vhodné upozornit zdravotnické zařízení, že takto je dohoda výhodná pro obě strany. Jak se stanovuje výše náhrady škody a z jakých položek se skládá se dozvíte v často kladených otázkách.

Soudní řešení

Pokud nebude možné dosáhnout mimosoudního odškodnění, nemocnice neuzná Vaše nároky, nebo dokonce nebude reagovat, zůstává Vám možnost se obrátit s žalobou na soud. Zde však rozhodně doporučujeme nechat se zastupovat advokátem, jinak se může stát, že kvůli formální chybě nebo neznalosti právní úpravy ztratíte možnost vymoci svůj nárok.

Vaše Férová nemocnice

27.1.2014

zpět na přehled dotazů

 
Tvorba webových stránek - Webdesign Brno Fotografie poskytla mediabanka isifa Image Service RSS