Právní poradna pro pacienty
dotaz do poradny můžete vložit zdeDotaz:
zanedbání péče u zubaře
Dobrý den, měla bych dotaz ohledně zanedbání péče u zubaře. Já i obě moje děti ( dcera 23 let a syn 18 let) jsme pravidelně docházeli na preventivní prohlídky k zubaři. Vždy vše v pořádku, zuby nás nebolely, prohlídka nás tří trvala dohromady cca 15 minut a zubař vždy řekl, že je vše v pořádku a máme přijít za rok. Dceru však na VŠ mimo bydliště začal bolet zub a a na pohotovosti zjistili, že má několik velkých kazů s předpokládanou cenou cca 15 000Kč. Začala jsem pro syna i sebe hledat nového zubaře, což se mi cca po 6 měsících od poslední preventivní prohlídky podařilo a můj stav je velice vážný. Dlouhá doba léčení a finančně cca 65 000Kč, syn také několik kazů a finančně se snad vejde do 10 000 Kč. Bohužel jsem s dětmi sama a takovéhle částky jsou pro mě veliký problém a to nepočítám s pracovní neschopností a velkou bolestivostí zákroků.
Vyžádala jsem si výpis ze zdravotní pojišťovny, kde si můj starý zubař při každé preventivní prohlídce účtoval zákroky, které nedělal. Na toto jsem upozornila pojišťovnu a a ČSK a na tu ještě zaslala stížnost o zanedbání lékařské péče. Nyní po půl roce mi přišlo vyjádření, že zubař nepochybil. Mám já jako laik, který navštěvuje pravidelně se svými dětmi stomatologické prohlídky a myslí si, že dělá to nejlepší nějakou šanci uspět s žalobou o zanedbání lékařské péče?? Přeci není možné, aby zubaři prošlo účtování neprovedených zákroků a takovéhle velké pochybení a zanedbání. Poradíte mi, prosím, jak mám teď postupovat?? Revizní komisi jsem zaslala jak stížnost, tak výpis ze zdravotního pojištění, tak souhlas s nahlížením do mé dokumentace, tak i finanční a léčebný plán od mé současné zubařky.Jsem opravdu zoufalá a nevím, co více mohu dělat pro dosažení spravedlnosti.
Děkuji za odpověď
Pája
Odpověď:
Dobrý den,
Chápeme, v jaké situaci se nacházíte a pokusíme se pro vás problematiku detailně a přehledně rozebrat. Postupovala jste správně, pokud jste se obrátila na pojišťovnu a Českou stomatologickou komoru. Pokud pojišťovna nedospěla k postoji, že zubní lékař, si vykazoval zákroky, ke kterým ve skutečnosti nedošlo, další možností je podat trestní oznámení. Jestliže zubní lékař, takto způsobil škodu nad 5 000 Kč, lze skutek klasifikovat jako pojistný podvod, dle § 210 trestního zákoníku. Jestliže se pojistného podvodu skutečně dopustil, hrozí mu že: „bude potrestán odnětím svobody až na dvě léta, zákazem činnosti...“
Ohledně závěru ČSK, bohužel je jejich závěr konečný a nemůžete jej nijak napadnout, navíc nejste účastníkem tohoto řízení.
Na poskytování zdravotních služeb zubařem se vztahuje úprava občanského zákoníku o péči o zdraví. Kdy péče o zdraví zahrnuje úkon, prohlídku nebo radu a všechny další služby, které se týkají bezprostředně ošetřovaného a které jsou vedeny snahou zlepšit nebo zachovat jeho zdravotní stav. Mezi poskytovatelem zdravotní služby a pacientem vzniká smluvní vztah, kdy je poskytovatel péče o zdraví odpovědný za řádné poskytnutí služby, tedy odbornost výkonu, které se nemůže nijak zprostit. Je ovšem třeba podotknout, že odpovídá za činnost nikoli za jeho výsledek. Jestliže tedy lékař odborně a řádně prováděl kontroly, a přesto se u vás vyskytly kazy, nenese odpovědnost. Jestliže však škoda vznikla nedostatečným výkonem stomatologa, nese odpovědnost.
Zubní lékař je tedy vázán smluvní odpovědností, dle § 2913 občanského zákoníku, jestliže ji poruší, má povinnost k náhradě škody, která druhé straně vznikla.
Možností jak se domoci náhrady škody, která vznikla je pouze soudní cesta, v případě že se rozhodnete pro tento způsob řešení, doporučujeme si nechat vyhotovit znalecký posudek, který bude mít pro spor rozhodující vliv. Seznam znalců naleznete zde.
Můžete se také pokusit využít v rámci závěru pojišťovny ohledně, správnosti výkazu zákroků, využít opravné prostředky. K další argumentaci by vám znalecký posudek mohl pomoci. Ovšem i kdyby pojišťovna shledala, že si zubní lékař účtoval zákroky, ke kterým nedošlo, nijak by to neovlivnilo možnost vymáhání náhrady škody na poskytovateli.
Děkujeme za odpověď
28.6.2018