Právní poradna pro pacienty
dotaz do poradny můžete vložit zdeDotaz:
Zanedbání péče - hladovění
Dobrý den,
zajímalo by mě, jestli je nějaká možnost podat stížnost na psychiatrickou léčebnu tak, aby byla přezkoumána její kompletní funkce a péče o pacienty?
Náš děda byl umístě, kvůli již nezvladatelnému chování v důsledku Alzheimerovy choroby, do domova pro seniory se zvláštní péčí pro takto nemocné. Po pár dnech byl ale z tohoto domova převezen, kvůli agresivnímu chování, do psychiatrické léčebny v Dobřanech, kde by měli toto jeho chování umírnit, aby se mohl vrátit zpět do domova.
Chování a péče personálu léčebny v Dobřanech je ovšem neskutečná! Nejhorší na tom je, že náš děda doslova hladoví. Sami jsme od nikoho z léčebny nedostali odpověď, proč tomu tak je, tak jsme se domluvili s ředitelkou domova, která se na dědův stav vyptala telefonicky samotné ředitelky oddělení psychiatrické léčebny. Zjistila, že jídlo je mu normálně podáváno, jenže on již není schopen se bez cizí pomoci najíst, a tak hladoví, jelikož nikdo z personálu léčebny mu s jídlem nepomůže. Ředitelka oddělení léčebny prý přímo řekla:,,Nedá se nic dělat, ale pacienty nestíháme obsluhovat". Je toto vůbec možné? Nechat pacienta/y vědomě hladovět? Kdybychom dědu pravidelně nenavštěvovali a při těchto návštěvách mu nedávali najíst a napít nechali by ho jako umřít?! Jeho fyzický stav se při pobytu v léčebně v Dobřanech neskutečně zhoršil!
Je možné proti takovému zacházení nějak bojovat?
Děkuji za odpověď
Sip
Odpověď:
Dobrý den,
existuje několik možností, jak se můžete proti takovému jednání ze strany psychiatrické léčebny bránit. Jako první možnost můžete využít podání stížnosti k vedoucímu daného zdravotnického zařízení, tedy řediteli/ředitelce psychiatrické léčebny. Vzhledem k předchozí komunikaci s ředitelkou oddělení je však možné, že nepovede ke zlepšení. I přesto je vhodné, abyste nejprve směřoval stížnost právě k řediteli/ředitelce léčebny. Tato stížnost by měla být vyřízena do 60 dnů.
Jestliže však nebude stížnost náležitě projednána či nedojde k žádnému zlepšení, je možné podat:
- stížnost k orgánu, který dané zařízení registroval (většinou krajský úřad), nebo také
- stížnost ke zřizovateli zdravotnického zařízení, kterým bývá v případě psychiatrických léčeben ministerstvo zdravotnictví, případně krajský úřad. I v případě této stížnosti by Vaše stížnost měla být vyřízena do 60 dnů.
Vzory jednotlivých stížností naleznete na našich stránkách zde.
Je potřeba, aby se stížnosti vyplývalo, kdo ji podává, tedy nebyla anonymní - v tom případě by se jednalo pouze o podnět. Taktéž je nezbytné dostatečně vylíčit celou situaci a čeho se domáháte, aby mohl orgán, zabývající se stížností, stížnost posoudit.
Pokud však ani stížnostmi se nedomůžete zlepšení, máte možnost podat na psychiatrickou léčebnu žalobu u soudu. Co se té týče, je potřeba se obrátit na pomoc advokáta na Českou advokátní komoru či na web Potřebujiprávníka.
Vaše Férová nemocnice
13.2.2012