Právní poradna pro pacienty
dotaz do poradny můžete vložit zdeDotaz:
Zanedbané preventivní prohlídky ze strany zubařky
Dobrý den,
dva roky jsme chodili pravidelně s rodinou k zubařce. Nebyli jsme spokojení s prací paní zubařky a s jejím přístupem k dětem, proto jsme změnili zubaře. Při vstupní prohlídce jsme se však nestačili divit, protože zatímco na preventivní prohlídce 6 měsíců předtím bylo dle kontroly vše v naprostém pořádku, tak na vstupní prohlídce pan doktor musel manželce několik zubů vytrhnout. Dceři našel 5 velmi hlubokých kazů a jeden zub má mrtvý (dcera s ním byla několikrát u paní doktorky a vždy odešla s drenem) a syn má kazy na všech zadních zubech a přišel o všechny osmičky.
Chtěl jsem se zeptat jestli je možnost vymáhat po paní doktorce náklady spojené s léčbou aktuálního stavu. Domníváme se totiž, že byla zcela zanedbána prohlídka ze strany paní zubařky. A také jestli požadovat odhad ceny léčení již nyní nebo počkat až bude léčba ukončena a budeme znát celkovou cenu léčby přesně.
Děkuji za odpověď
Filip
Odpověď:
Dobrý den,
ve Vaší situaci by bylo nejdříve dobré vyžádat si zdravotní dokumentaci, jak od Vaší bývalé zubařky, tak současného zubaře. Tyto dokumenty se Vám budou hodit například jako podklad pro vypracování posudku u soudu nebo jinému zhodnocení, zda opravdu došlo k pochybení.
K náhradě škody při ublížení na zdraví občanský zákoník (příslušná ustanovení zde) uvádí, že se lze po tom, kdo škodu způsobil, domáhat i účelně vynaložených nákladů spojených s péčí o zdraví poškozeného. Tedy pokud by se prokázalo, že Vaše bývalá zubařka je zcela odpovědná za nutnost současné zvýšené péče, máte právo požadovat náhradu nákladů s touto péčí spojenou. Co se týče Vašeho druhého dotazu, není vhodné s řešením situace otálet a čekat, až bude léčba ukončena. Výše škody se může vyčíslit až dodatečně.
Finanční náhrady se můžete domoci tím, že podáte na bývalou zubařku stížnost přímo k poskytovateli zdravotních služeb, tzn. přímo zubařce (příslušná ustanovení zákona o zdravotních službách najdete zde). Ta má povinnost navrhnout ústní projednání a zpravidla do 30 dnů vyřídit tuto stížnost. Na ústním projednání Vám doporučujeme seznámit bývalou zubařku se zjištěními nového ošetřujícího zubaře (vhodné bude předložit jí zdravotnickou dokumentaci), dále jí můžete navrhnout dobrovolné plnění škody, kterou Vám způsobila.
Následně máte možnost podat stížnost ke správnímu orgánu, který udělil zubařce oprávnění k poskytování zdravotních služeb. Správním orgánem je typicky krajský úřad, v jehož obvodu zubařka působí. Stížnost můžete podat i na Českou stomatologickou komoru (více o stížnostech naleznete zde). Pokud byste ani tady nebyl úspěšný, další možností je mimosoudní řešení sporu formou mediace.
Pokud tato cesta k nápravě nepovede, můžete se náhrady škody a vzniklé nemajetkové újmy domáhat soudní cestou, kde budete muset prokázat, že zubařka pochybila a porušila svoji povinnost poskytovat Vám zdravotní péči na náležité odborné úrovni. Toto posouzení bude muset provést jiný lékař. V takovém případě Vám doporučujeme nejdříve konzultovat Vaši situaci s právníkem, který se zaměřuje na zdravotnické právo. Seznam naleznete například na stránkách České advokátní komory - vyhledavac.cak.cz (zde).
Podobné dotazy jsme řešili již např. zde a zde.
22.11.2017