Právní poradna pro pacienty
dotaz do poradny můžete vložit zdeDotaz:
Zanedbaná péče
Dobrý den,
můj otec v prosinci 2012 upadl a poté začal mít bolesti v zádech. Zašel k obvodnímu lékaři a ten ho poslal na vyšetření do nemocnice, kde nic nenalezli. Jeho zdravotní stav se zhoršoval, až se skoro nemohl pohybovat, tak opět zašel k obvodnímu lékaři a ten ho poslal k hospitalizaci do nemocnice, kde ho přijali. Po týdnu léčení na chirurgii, ho přeložili na oddělení dlouhodobě nemocných. Jeho stav se zhoršoval. Takhle ho tam léčili 14 dní, až jednou v noci přestal chodit a zůstal na lůžku, pak ho převezli na ortopedii, kde udělali CT a zjistili, že u páteře má hnis, který mu stiskl míchu a že mu hrozí i smrt. Byla tedy nutná operace a převezli ho do jiné nemocnice, kde začátkem února 2013 proběhla náročná operace. Operace se zdařila, ale otec zůstal na invalidním vozíku. Lékaři, kteří jej operovali, mu říkali, že stačilo nasadit antibiotika na začátku ledna a nemusel takhle skončit. Máme právo na náhradu škody?
Mark
Odpověď:
Dobrý den,
je nám líto, co se stalo vašemi otci. Nejsme lékaři, proto nedokážeme posoudit zdravotní potíže vaše otce a říci, zda došlo k pochybení.
Doporučujeme Vám obrátit se na lékaře, kterému důvěřujete, a daný problém s ním prokonzultovat. Pokud společně dojdete k závěru, že došlo k zanedbání péče, je vhodné obstarat si veškerou zdravotní dokumentaci, která souvisí s daným problémem (koho jste navštívili a kolikrát, jaký to mělo výsledek atd.). Máte právo na výpisy veškěrých informací ze zdravotnické dokumentace. Pokud vám ji lékař odmítne vydat k pořízení kopií, obraťte se se stížností , jelikož takový postup z jejich strany není oprávněný.
Dokumentace je důležitá z důkazního hlediska pro případný další postup, kterým může být:
- podání stížnosti na postup lékaře, popřípadě lékařů. Stížnost se podává lékaři nebo jeho vedoucímu, proti kterému stížnost směřuje. Se stížností se můžete obrátit i přímo na Českou lékařskou komoru. To má za následek projednání a vyřízení stížnosti, kdy bude uložena nějaká sankce (např. pokuta), ve stížnosti můžete žádat i náhradu nákladů, omluvu i finanční satisfakci.
- v případě, že by stížnost nepomohla, můžete se obrátit prostřednictvím žaloby na soud, nebo využít mediace, která je určitou alternativou k soudnímu řízení a jejím cílem je smír. V případě řešení problému soudní cestou je vhodné obrátit se na odborníka na spory a zdravotnické právo, tedy na některého advokáta, ze seznamu advokátů České advokátní komory. To nejen z důvodu znalostí dané oblasti, ale i z důvodu znalostí procesních pravidel a lhůt, jejichž nedodržení vede k zápornému výsledku.
Vaše Férová nemocnice
16.1.2015