Právní poradna Často kladené otázky Dokumenty ke stažení
 
Chci svůj porod
Souhlas a rozhodování pacienta
Zdravotnická dokumentace a lékařské tajemství
Řešení sporů
Platby ve zdravotnictví
Děti a rodiče, porod
Očkování
Léky
Práva osob s duševní nemocí
Těžce nemocní a umírající
Lékařské posudky a neschopenky
Práva seniorů ve zdravotnictví
Jak si sehnat právníka?

velikost textu AA původní

Právní poradna pro pacienty

dotaz do poradny můžete vložit zde

Dotaz:

Zalomený nástroj v zubu

Dobrý den,

v prosinci 2011 mi zubař čistil kanálky na zubu. I po vyčištění jsem mu při dalších návštěvách (kdy opravoval jiné zuby), vždy říkala, že mě ten zub pobolívá, že je citlivý, prostě se mi ten stav nezdál. Vždy mě ubezpečil, že to je možné, ale zub je i dle rentgenu v pořádku. Trvá to tak přes rok, a protože se přidaly další problémy, tak jsem se rozhodla nechat se vyšetřit jinde, kde mi pan doktor z rentgenu ihned vyčetl, že při čištění kanálků mi tam zubař buď zalomil, nebo prostě zanechal nějaký nástroj. Je možné, že mé problémy pramení odsud. Jsem ve fázi, kdy to chci řešit, což znamená opět velké finanční výdaje a hlavně opět bolest a nervy. Proto se ptám, zda mohu reklamovat tuto službu zubaře. Je to více než rok, ale potíže jsem zmiňovala neustále. Je možné, aby mi aspoň vrátili peníze za ty kanálky?

Děkuji

Jana z Prahy

Odpověď:

Dobrý den,

na místo reklamace přichází ve Vašem případě v úvahu domluva s lékařem a žádost o náhradu nákladů. Pokud by domluva nepomohla, můžete zvážit podání žaloby na náhradu škody, bolestného, uhrazení nákladů spojených s napravením Vašeho zdravotního stavu či případně snížení společenského uplatnění. Nemůžete tedy zákrok reklamovat, ale můžete po lékaři, který jej udělal, požadovat, aby Vám zaplatil to, co Vás bude stát odstranění tohoto jeho pochybení a další s tím související náklady.

O mimosoudní vyjednávání se svým lékařem se můžete pokusit buď sama, nebo s pomocí advokáta, který se specializuje na medicínské právo a který Vám rovněž pomůže odhadnout šance na úspěch. Zastoupení advokátem má pro Vás výhodu v tom, že jednání bude na odborné úrovni a lze očekávat, že i přístup ze lékaře bude uvážlivější.

Pokud chcete jednat sama, můžete žádost o mimosoudní finanční vyrovnání formulovat prostřednictvím dopisu (nejlépe zaslaného doporučeně), ve kterém vylíčíte všechny rozhodné skutečnosti, které ke škodě vedly, odůvodníte rozsah požadovaného odškodnění a případně přiložíte důkazy Vašich tvrzení.

Vzorovou právní formu k takové žádosti k dispozici nemáme, jedná se o dopis, který je v každém jednotlivém případě potřeba odlišně naformulovat. Může se jednat i o formu stížnosti s požadavkem na finanční vyrovnání.

Více o soudních řešeních sporů můžete najít na stránkách naší poradny. Pokud se rozhodnete žalobu podat, rozhodně doporučujeme poradu s právníkem, který se zdravotním právem zabývá.

Zde je nutné si pouze dát pozor na běh promlčecí lhůty, neboť právo na náhradu škody se promlčí za dva roky ode dne, kdy jste se dozvěděla o škodě a o tom, kdo za ni odpovídá. Myslí se tím tedy okamžik, kdy jste z rentgenu zjistila příčinu Vašich bolestí a odpovědnost Vašeho lékaře. Pokud by se právo promlčelo, nemohla byste se jej již soudně domáhat.

Vaše Férová nemocnice.

17.7.2013

zpět na přehled dotazů

 
Tvorba webových stránek - Webdesign Brno Fotografie poskytla mediabanka isifa Image Service RSS