Právní poradna pro pacienty
dotaz do poradny můžete vložit zdeDotaz:
Žádost o odškodnění
Dobrý den,
potřebuji poradit ohledně žádosti o odškodnění. Jde o to, že jsem před asi 2 měsíci byla u zubařky a nechávala jsem si dělat keramickou korunku místo zlaté, kterou jsem měla. Týden na to jsem odlétala dlouhodobě do zahraničí a zubařka to věděla. Jenomže při cestě letadlem mi ta korunka nevydržela na místě a prostě vypadla, když jsem jedla oběd.
Nemohla jsem už s tím nic udělat a tak jsem si v zahraničí koupila lepidlo na protézy a přilepila jsem si ji na ten zub. Držela skvěle, ale po 2 týdnech jsem jedla cookies a korunka se mi prostě rozpadla. Aby toho nebylo málo tak jsem se nemohla dostat domu, aby mi korunku vyměnili, jelikož jsem neměla volné dny na to a k tomu letenka je velice drahá. Takže jsem musela navštívit zubaře zde i s vědomím, že to nebude nejlevnější. Za nový zub jsem zaplatila asi 14 000 korun, což není málo, a kdybych letěla domu tak zaplatím 15 tis za letenku a ještě za zub. Takže tak i tak bych musela zaplatit obrovskou sumu. Proto se ptám jestli mi neporadíte jakou žádost o odškodnění sepsat nebo na koho bych se měla obrátit aby mi vrátili aspoň polovinu z toho, co jsem zaplatila.
Děkuju
Adel
Odpověď:
Dobrý den,
rozpadnutí koruky je podstatné porušení smlouvy, a proto na tento případ dopají práva s pojená s reklamcí. V případě podstatného porušení máte nárok si vybrat ze 4 možných způsobů nápravy:
- příměřenou slevu ze zaplacené ceny
- opravu věci
- dodání nové věci
- odstoupení od smlouvy.
Ve Vaší situaci případá v úvahu zejména odstoupení od smlouvy. Proto bychom Vám poradili obrátit se na původní lékařku. Informovat ji o Vašem stavu a situaci, uvést, že se korunka rozpadla a Vy jste byla nucena navštívit jiného zubního lékaře, aby Vám vytvořil novou. Jako důkaz jí případně můžete předložit lékařskou dokumentaci nového zubního lékaře, která dokládá Vaše tvrzení.
Protézu můžete reklamovat u dotyčného lékaře ve lhůtě 24 měsíců od nasazení („převzetí věci“) a požadovala náhradu novou. Reklamaci byste měla učinit co nejdříve („bez zbytečného odkladu“), aby Vám nárok nezanikl.
Pokud by lékař domluvu nebo odpovědnost za poškození odmítal, tak můžete věc řešit dále. Je možnost podat stížnost k České stomatologické komoře na nesprávný postup lékaře. Vzor stížnosti můžete nalézt zde. V případě, že by i přesto nedošlo k dohodě a vyřešení problému, tak poté můžete podat žalobu na náhradu škody. V takovém případě bychom Vám doporučili sjednat si advokáta. Vybrat si ho můžete ze seznamu advokátů České advokátní komory.
S pozdravem
Vaše Férová nemocnice
21.10.2015