Právní poradna Často kladené otázky Dokumenty ke stažení
 
Chci svůj porod
Souhlas a rozhodování pacienta
Zdravotnická dokumentace a lékařské tajemství
Řešení sporů
Platby ve zdravotnictví
Děti a rodiče, porod
Očkování
Léky
Práva osob s duševní nemocí
Těžce nemocní a umírající
Lékařské posudky a neschopenky
Práva seniorů ve zdravotnictví
Jak si sehnat právníka?

velikost textu AA původní

Právní poradna pro pacienty

dotaz do poradny můžete vložit zde

Dotaz:

Vyřazení z evidence u zubaře

Dobrý den,
již jsem zde psala o tom, že mne zubní lékařka vyřadila z evidence prý z důvodu, že jsem tam nechodila v dohodnutých termínech.
Já ji sdělila už před lety, že jsem těžce nemocná v inv. důchodu a nebudu moci na některé termíny dojet. Paní doktorka to akceptovala a řekla není problém. Takže pokaždé když jsem nemohla přijet, jsem zavolala a domluvila si jiný termín.
25.5. jsem opět nemohla přijet/jezdím do jiného města autobusem a je to pro mne náročné / tak jsem jí zavolala, měli jen hlasovou schránku a tam jsem jí namluvila vzkaz, že se omlouvám, ale nemohu přijet a že pak zavolám na jiný termín. Tím jsem to považovala za uzavřené a že si to lékařka nebo její sestra přečte.
Jaké bylo moje překvapení, když manžel v pondělí 12.6 mne řekl, že lékařka mne vyřadila z evidence proto, že jsem tam soustavně nechodila. Přitom já chodila 2x za rok a vždy když byl termín a mne nebylo dobře, jsem se telefonicky omluvila a domluvili jsme se na jiném termínu. Nikdy nebyl s tím žádný problém. Takže jsem 13.6. volala paní Dr. a chtěla jsem vědět vysvětlení. Jediné, co jsem se dozvěděla, tak že prý jsem se v roce 2012 neomluvila a že soustavně nechodím. A že na tel. schránce nebyl žádný hovor a že jsem jim prostě nevolala. Což je lež, poněvadž já mám výpis, kde je doložen můj hovor na jejich číslo. To jsem i lékařce řekla, ale ona pořád tvrdila, že já lžu. Pak jsem chtěla po lékařce písemné potvrzení výpis kde ať napíše, z jakého důvodu mne vyřazuje z evidence. Na to mi odpověděla že to mi dát nemusí a že na to nemám nárok. Tak jsem jí na to odpověděla, že na to nárok mám a že i když mi ho nedá, tak to budu řešit přes krajský úřad nebo Českou stomatologickou komoru.
Lékařce jsem i na email zaslala výpis mého hovoru v ten den a bohužel už se mi lékařka neozvala.

A hodně mě tato situace mrzí, jak se ke mne zachovala, ráda jsem k ní chodila, byla velice šikovná, milá a i děti k ní rády chodily.

A jak se říká, když chceš psa bít, vždy si na něj najdeš hůl. (Asi potřebovala místo pro někoho jiného...

Prosím, jak mám v této situaci postupovat, jak se ještě mohu bránit? Vím, že jsem v právu já a lékařka mě neměla vyřazovat z evidence.


Děkuji za odpověď.

Iva

Odpověď:

Dobrý den,

zákon o zdravotních službách vyjmenovává důvody, za kterých může poskytovatel zdravotních služeb – tedy zubní lékař – vyřadit pacienta z evidence. Konkrétně se jedná o ustanovení § 48 odstavec 2 (online naleznete například zde). O tomto postupu Vám musí poskytovatel vydat písemné potvrzení, kde specifikuje důvody Vašeho vyřazení z evidence.

Tím, že by Vás poskytovatel vyřadil z evidence bez zákonného důvodu, dopustil by se správního deliktu, za který mu hrozí pokuta až 300.000 Kč, za nevydání písemného potvrzení pak pokuta až 100.000 Kč (§ 117 zákona o zdravotních službách – odkaz viz. výše). Je zde možnost podat podmět k příslušnému orgánu, aby postupy tohoto poskytovatele zdravotních služeb prošetřil – obvykle se jedná o krajský úřad

Podat stížnost na poskytovatele zdravotních služeb je jistě jedním z Vašich práv, ale musíme Vás upozornit, že podání stížností by mělo být pouze krajní možností řešení situace – po podání stížnosti je většinou vztah mezi poskytovatelem zdravotních služeb a pacientem nenapravitelně poškozen.

Pokud byste si tedy přála zachovat příznivý vztah s Vaší ošetřující lékařkou, je pravděpodobně nejvhodnějším způsobem snažit se urovnat tento spor přímo s ní. Také je možné využít služeb například mediátora, ale tento postup je již poměrně finančně náročný a je tedy na Vašem uvážení, zda byste této možnosti mohla a chtěla využít.

Postup podání stížnosti naleznete online například zde. Více informací o stížnostech a mediaci můžete získat také na webových stránkách Férové nemocnice zde

S pozdravem, 

Vaše Férová nemocnice

30.6.2017

zpět na přehled dotazů

 
Tvorba webových stránek - Webdesign Brno Fotografie poskytla mediabanka isifa Image Service RSS