Právní poradna pro pacienty
dotaz do poradny můžete vložit zdeDotaz:
Ulomený zub krátce po zákroku
Dobrý den, můj zubař mi nabídl vylepšení „dvojky“ nahoře, která byla plombovaná a již delší dobu s odstraněným nervem a lehce tmavšího zbarvení, avšak plně funkční i vzhledově nijak nevybočovala. Uvedl dvě možnosti: korunku nebo fazetu. Chtěla jsem zub co nejvíce zachovat a tak se rozhodla pro fazetu. Zub byl zbroušen a po třech pokusech s tvarem a barvou fazety mi byla po 10 dnech nasazena fazeta celkem pěkné barvy i tvaru. Zub nebyl nijak namáhán, dbala jsem pokynů lékaře a byla jsem opatrná. Po dvou dnech mi při spánku zub vypadl k mému zděšení i s větší částí mého vlastního zbroušeného zubu. Zub se asi ulomil, ale spíše to vypadá jako odpadnutí nebo uvolnění původní plomby, ve fazetě není ani vidět lepidlo, zůstala neporušena s částí původního zubu. Pravdou je že jsem přišla o celý zub. Korunka asi nasadit nepůjde, protože není na co. Jaké mám možnosti zubní náhrady? Mohl lékař posoudit vhodnost zubu k této úpravě? Jak mohu uplatnit náhradu? Fazeta stála 3000,- Kč a já jsem bez zubu.
Odpověď:
Dobrý den,
jako právníci Vám bohužel nejsme schopni poradit, jaká zubní náhrada přichází ve Vašem případě v úvahu. To může posoudit pouze lékař – stomatolog.
Zhotovení fazety spadá do režimu zhotovení věci na zakázku, což je jeden z typů smlouvy o dílo upravený občanským zákoníkem. Dle jeho ustanovení lékař odpovídá za vady, které se na věci (fazetě) vyskytnou v záruční době. Záruční doba činí šest měsíců. Je otázkou, zda ve Vašem případě nešlo nasazením fazety na zbytek zubu také o úpravu zubu. Pro úpravu věci totiž občanský zákoník stanoví záruční dobu pouze tříměsíční.
Z důvodu krátkých reklamačních lhůt Vám doporučujeme co nejdříve jednat. Nejprve zkuste vyhledat přímo Vašeho lékaře a pokuste se o uplatnění reklamace. Máte právo požadovat bezplatné odstranění vady, případně zrušení smlouvy (a vrácení peněz), pokud vadu nelze odstranit.
Každopádně záleží hlavně na tom, zda se vůbec o vadu jedná. Tedy jde především o to, zda lékař mohl předvídat, že se zub může odlomit. Opět se jedná o odbornou otázku, kterou může posoudit pouze stomatolog.
V případě, že Vám lékař při uplatnění reklamace nevyhoví, máte právo si od něho vyžádat kopii Vaší zdravotní dokumentace. Zároveň také můžete podat na Vašeho lékaře stížnost k České lékařské komoře. Ani úspěšná stížnost Vám peníze nevrátí, ale může to být výhodné z toho důvodu, že Vám napoví, jaké šance byste měla u případného soudního sporu. O stížnostech totiž obvykle rozhoduje komise složená z odborníků – lékařů, kteří posoudí, zda mohlo dojít ke vzniku škody pochybením lékaře.
Vaši zdravotní dokumentaci můžete též konzultovat s nezávislým lékařem, který posoudí zda skutečně mohlo dojít k pochybení ze strany ošetřujícího lékaře a můžete ji předat také soudnímu znalci, kterého bude nejspíš nutné oslovit, pokud se rozhodnete náhradu škody vymáhat soudní cestou.
Pokud z výsledků šetření Českou lékařskou komorou či z konzultace s nezávislým lékařem vyplyne, že Váš lékař pochybil, můžete ho s poukazem na tyto výsledky kontaktovat se žádostí o mimosoudní náhradu škody. Pokud by Vám nevyhověl, nezbude Vám než podat žalobu o náhradu škody k soudu.
Jestliže budete zvažovat podání žaloby, pak doporučujeme konzultovat postup s advokátem, který má zkušenosti se zdravotnickým právem. Takového advokáta v blízkosti Vašeho bydliště naleznete například na stránkách České advokátní komory.
Vaše Férová nemocnice
11.4.2010