Právní poradna Často kladené otázky Dokumenty ke stažení
 
Chci svůj porod
Souhlas a rozhodování pacienta
Zdravotnická dokumentace a lékařské tajemství
Řešení sporů
Platby ve zdravotnictví
Děti a rodiče, porod
Očkování
Léky
Práva osob s duševní nemocí
Těžce nemocní a umírající
Lékařské posudky a neschopenky
Práva seniorů ve zdravotnictví
Jak si sehnat právníka?

velikost textu AA původní

Právní poradna pro pacienty

dotaz do poradny můžete vložit zde

Dotaz:

Telefonní hovor s lékařem jako důkaz?

Dobrý den, jedná se o kamarádku, která před měsícem prodělala klíšťovou encefalitidu. Obvodní lékařce nahlásila klíště a silné bolesti hlavy, přesto dostala pouze antibiotika na angínu. Znovu jí dvakrát volala, že jí velmi bolí hlava, lékařka nedbala. Kamarádku potom vezla záchranka do nemocnice, došlo již k otoku mozku, takže bude mít delší a horší rekonvalescenci.
Nevěřím, že lékařka do karty zapsala klíště i bolest hlavy, jediný důkaz může být nahrávka hovoru z mobilního telefonu.
A teď můj dotaz - je pravidlem, že si soud vyžádá nahrávku hovoru od operátora? Nebo to není běžné?
Podle mě bez nahrávky nemá šanci cokoliv vysoudit (úhradu na pečovatelku apod.), je to tak? Děkuji moc za odpověď.

Lucie

Odpověď:

Dobrý den, 

doporučujeme Vaší kamarádce vyžádat si nejprve výpis či kopii zdravotnické dokumentace a zkontrolovat, jaké informace jsou v ní skutečně uvedeny. V případě porušení povinnosti řádně vést zdravotnickou dokumentaci totiž lékaři hrozí poměrně vysoké pokuty. Na lékařku pak může podat stížnost kvůli pochybení při vedení zdravotnické dokumentace a také kvůli zanedbání péče. Více informací o stížnostech včetně vzoru lze nalézt zde.

Prostřednictvím stížnosti však není možné domáhat se náhrady škody. Pro další postup doporučujeme požádat nejprve jiného nezávislého lékaře o jeho vyjádření k postupu lékařky na základě zdravotnické dokumentace a stavu pacientky. Poté je dobré zvážit, jakým způsobem je možné s co největší šancí dosáhnout finančního odškodnění. Doporučujeme se pokusit nejprve o řešení sporu mimosoudní cestou, tedy využít možnosti mediace. Jedná se o určitou alternalivu k soudnímu řízení, jejímž cílem nalézt kompromis a která šetří čas i peníze. Teprve v případě neúspěchu se můžete obrátit na soud, a to prostřednictvím žaloby na náhradu škody či žaloby na ochranu osobnosti. V obou případech již však doporučujeme věc projednávat s advokátem specializujícím se na medicínské právo. Jejich seznam lze nalézt zde, více informací o mimosoudním i soudním řešení sporů pak na našich stránkách. 

Co se týče náhrady škody na zdraví, lze se jí domáhat u civilního soudu v rámci občanskoprávního řízení. V tomto typu řízení si nahrávky od telefonních operátorů soud nenechává vyžádat. Důkazní břemeno by leželo na poškozeném pacientovi, který by musel dokázat, že lékařka skutečně zanedbala péči. Jedinou možností by tedy bylo použít vlastní nahrávku hovoru, kterou si pořídil sám pacient. Nestalo-li se tak, žádná nahrávka hovoru v řízení použita vůbec nebude. Záznamy hovorů si může soud vyžádat pouze v trestním řízení, a to jen v případě úmyslného trestného činu s horní hranicí nejméně tři roky. Horní hranice u ublížení na zdraví, které by mohlo připadat v úvahu, je pouze dva roky. Dle našeho názoru se ovšem o úmyslné ublížení na zdraví s největší pravděpodobností ani nejednalo. V daném případě tedy vyžádat nahrávku hovoru od operátora nelze. 

Vaše Férová nemocnice 

13.2.2014

zpět na přehled dotazů

 
Tvorba webových stránek - Webdesign Brno Fotografie poskytla mediabanka isifa Image Service RSS