Právní poradna pro pacienty
dotaz do poradny můžete vložit zdeDotaz:
Stížnost na zdravotníky
Dobrý den,
moc Vás prosím o radu. Můj tatínek náhle zemřel před 9 měsíci. Bylo mu 59 let. V 38 letech prodělal mozkovou mrtvici a měl levou ruku ochrnutou. Než zemřel, měl potíže (levá strana ho brněla a necítil se dobře), proto zašel ke své lékařce. Ta ho poslala bez jediného vyšetření domů s vitamíny, že to může být krční páteř. Pokud to do měsíce nepřejde, tak má jet hned do nemocnice. Tatínek bohužel do měsice zemřel.
Myslím si, že paní doktorka péči o otce zanedbala. Věděla, jaké měl problémy a nezjišťovala ani, zda je to vážně problém s krční páteří. Můžu na ni podat žalobu?
V den smrti mamka přišla z práce a našla taťku na zemi. Jedna paní volala záchranku a ta dojela až po hodině a půl! Paní jí řekla, že je asi mrtvý. I tak si ale myslím, že záchranka měla přijet dříve a pokusit otce oživit. Paní lékařka byla velmi neochotná, a když jsem později sama na místo přijela a viděla tatínka, tak jsem řekla, že je to hrozné. A lékařka ze zachranky se mě zeptala: „Co je hrozné?". Já odpověděla: „To, že mi umřel taťka.". A ona: „A co! Mně taky zemřel otec a to jsem se o neho musela 10let starat." Byla velice nepříjemná. V takové situaci, a také jako lékař přeci neměla pávo se mnou takto mluvit. Také jsem před doražením k rodičům, volala mamce, jestli je tam už záchranka (po hodině!), ale mamka mi řekla, že ne. Proto jsem na záchrannou službu volala sama a tam mi řekli, že co bych chtěla, že jedou až z místa A. Z místa A je to ale do místa B autem cca 35 minut.
Můžu a mám právo si stěžovat? Kam mohu případně podat stížnost? Doktorka nám navíc nedoporučila pitvu, že je to zbytečné a čekali bysme na policii, tak nás od toho odrazovala, a my v tom okamžiku jsme s tím souhlasili.
Děkuji.
ivetka
Odpověď:
Dobrý den,
je nám líto, co se stalo Vaší rodině, pokusíme se Vám nyní nastínit možnosti, které můžete využít.
Jako osoba blízká máte oprávnění nahlédnout do zdravotnické dokumentace otce a pořizovat z ní opisy, výpisy či kopie. Informace obsažené v dokumentaci můžete konzultovat s jiným odborníkem, který může nezávisle posoudit, zda mohlo opravdu dojít k pochybení či nikoli. Navíc, pokud se rozhodnete řešit spor soudní cestou, pak bude dokumentaci předáte také soudnímu znalci.
Při podezření na zanedbání péče lékařou Vám doporučujeme podat stížnost na danou osobu. Pokud lékařka vykonává soukromou praxi, pak lze stížnost podat k České lékařské komoře, kde je možnost podání limitována jedním rokem ode dne, kdy došlo k pochybení lékařy. Je-li lékařka zaměstnancem, pak stížnost podejte vedoucímu daného zdravotnického zařízení (např. ředitel nemocnice apod.) - tuto cestu můžete využít i při stížnostech na záchrannou službu. Více o podání stížnosti naleznete na webu Férové nemocnice zde.
Další možností řešení je mediace, tedy mimosoudní řešení sporu, pro více informací o této možnosti čtěte na našich stránkách v odkazu zde. Pokud by mimosoudní řešení nebylo úspěšné, pak věc můžete řešit soudně, tedy podáním žaloby, kterou však doporučujeme až jako poslední možnost řešení problému. Jedná se totiž o finančně a časově nejnáročnější variantu, jejíž výsledek může být značně nejistý a v tomto případě bychom Vám rozhodně doporučili zajistit si advokáta, který se specializuje na medicínské právo. Více informací naleznete také v podobném, již řešeném dotazu zde.
Vaše Férová nemocnice
23.2.2015