Právní poradna Často kladené otázky Dokumenty ke stažení
 
Chci svůj porod
Souhlas a rozhodování pacienta
Zdravotnická dokumentace a lékařské tajemství
Řešení sporů
Platby ve zdravotnictví
Děti a rodiče, porod
Očkování
Léky
Práva osob s duševní nemocí
Těžce nemocní a umírající
Lékařské posudky a neschopenky
Práva seniorů ve zdravotnictví
Jak si sehnat právníka?

velikost textu AA původní

Právní poradna pro pacienty

dotaz do poradny můžete vložit zde

Dotaz:

Stížnost na zdravotní sestru

Dobrý den,

ráda bych se zeptala, co mohu udělat v případě, když moje mamka byla u svého obvodního lékaře s velmi vysokým tlakem, který ji tam také naměřili. Byl opravdu hodně vysoký.

Sestřička dala mamce léky na tlak a řekla, aby brala jeden denně. Skoro po týdnu si mamka stěžovala na neskutečnou bolest hlavy. Nakonec jsme tedy zjistili, že sestra dala mamce tři roky prošlé léky na tlak. Vzhledem k tomu, že má mamka i slabé srdce, tak se mi nelíbí jednání této sestry.

Volala jsem a stěžovala si. Doktorka to jen odůvodnila tím, aby mamka ihned přijela, že se prostě stala chyba.

Když se tam vypravila, ani lékařka ji neprohlídla a sestra na ní jen tupě zírala a napsala jí recept na jiné léky.

Chci se zeptat, jestli je nějak možné poslat stížnost na tuto sestru a co by se pak stalo a jestli mám poslat stížnost přímo i jí.

Moc děkuju

LINDÍ

Odpověď:

Dobrý den,

stížnostem na lékaře a další zdravotnické pracovníky (např. zdravotní sestry se věnujeme zde), ve Vašem případě se pochybení dopustila zdravotní sestra a nikoliv lékař, což ale nebrání podání stížnosti na její chování. Osobou oprávněnou poskytovat zdravotní služby, je ve Vašem případě lékař, který zdravotní sestru zaměstnává a nese tedy zodpovědnost za to, že se sestra bude chovat profesionálně.

Vydávání léků v ordinaci obvodního lékaře není standartní postup, přičemž tento postup není v souladu se  zákonem o léčivech (§ 93 a násl.) a doporučujeme nechat si vždy raději předepsat léky na recept a vyzvednout si je v lékárně.

Osobou, které byla vytýkaná zdravotní péče poskytnuta je Vaše matka, je nutné si uvědomit, že pro podání stížnosti je v prvé řadě oprávněna ona. Pokud byste chtěla stížnost podávat nebo ve věci jednat za matku musela by Vás k tomu zmocnit (blíže viz § 441 a násl. Občanského zákoníku).

Prvním krokem pro úspěšné vyřešení stížnosti je ujasnit si čeho jí chci dosáhnout, postupně probereme oblasti, do kterých by Vaše stížnost mohla směřovat.

  • Pokud Vaší matce vznikla chybným postupem zdravotní sestry újma, je možné domáhat se její náhrady v penězích podle § 2010 a násl. Občanského zákoníku, pokud zvolíte tuto cestu, pravděpodobně se nevyhnete soudnímu sporu, kde ponesete důkazní břemeno a jeho výsledek nelze zaručit. V případe soudního sporu Vám doporučujeme vyhledat pomoc advokáta.Seznam advokátů, včetně jejich specializace, naleznete zde.
  • Pokud jde Vaší matce spíše o omluvu a o to, aby bylo prozkoumáno vytýkané pochybení, je vhodným postupem podání stížnosti dle § 82 Zákona o zdravotních službách, tuto stížnost Vaše matka může podat lékaři (stížnost sestře posílat nemusíte stačí ji podat lékaři) a pokud s jejím vyřízením nebude spokojena, může ji posléze podat i úřadu, který lékaři udělil oprávnění k poskytování zdravotních služeb (pravděpodobně krajský úřad). Vzor stížnosti naleznete zde.
  • Pokud Vaše matka po prodělané zkušenosti ztratila důvěru v daného lékaře, může zvážit jeho změnu, na kterou má nárok jednou za tři měsíce dle § 11 zákona veřejném zdravotním pojištění. Chápeme, že tento postup nemusí být vhodný např. kvůli místní nedostupnosti jiného lékaře.

S pozdravem,
Vaše Férová nemocnice

1.12.2014

zpět na přehled dotazů

 
Tvorba webových stránek - Webdesign Brno Fotografie poskytla mediabanka isifa Image Service RSS