Právní poradna pro pacienty
dotaz do poradny můžete vložit zdeDotaz:
Stížnost na nemocnici
Koncem července 2011 nastoupil manžel po operaci stehenního krčku na rehabilitaci na rehabilitačním oddělení nemocnice v Uherském Hradišti. Vše probíhalo v pořádku, manžel dělal pokroky. Nutno podotknout, že manžel trpěl atrofii mozečku, proto měl špatnou stabilitu a také měl neurogenní močový měchýř a měl zavedený permanentní katetr na odvod moči. Předběžně bylo dohodnuto s ošetřující lékařkou, že 23.8.2011 bude propuštěn domů. Dne 19.8.2011 manželovi měnili na rehabilitačním oddělení močový katetr. Manžel chtěl před výkonem, aby ho odvedli osprchovat, vždy když jsme i dříve jeli na výměnu katetru, tak se sprchoval - sprchoval se doma obden, stěžoval si, že v nemocnici mu nevyhověli aby se před výkonem osprchoval. Při výměně katetru došlo k zavlečení infekce do krve - k sepsi -zde došlo k prvnímu pochybení - manžel začal kolabovat, byl proto přeložen na JIP na internu a dostával kapačky s širokospektrými antibiotiky.
Hned v sobotu i v neděli 20. a 21.8. 2011 jsme byli s dětmi manžela navštívit, zdálo se, že to bude dobré, pak jsme ho navštívili ve středu 24.8.2011, kdy mi manžel připadal apatický a připadalo mi, že špatně dýchá, na což jsem upozornila ošetřující lékařku, která mne odbyla tím, že manžel má trochu bronchitidu a že to není nic co by nezvládli. Zde došlo k druhému pochybení - ráno ve 4:50 manžel přestal dýchat - když špatně dýchal, měl být pod lepším dohledem, měl být pod kyslíkem nebo napojen na ventilátor - i když se ho podařilo rozdýchat, manžel na ARU v Uherském Hradišti dne 1.9.2011 zemřel. Dnes je 12.7.2012, jaký krok máme udělat nejdříve, když si chceme na nemocnici stěžovat? Je nějaký chronologický postup? Byla jsem manželovou smrtí tak zdrcena, že mne myšlenka na stížnost nenapadla.
jarina
Odpověď:
Dobrý den,
pokud jste nebyla spokojena s péčí lékařů, můžete jako osobo blízká podat oficiální stížnost. Takovou stížnost je možné podat lékaři nebo vedoucímu zdravotnického zařízení (řediteli nemocnice). K České lékařské komoře potom můžete podat stížnost jen pokud se týká konkrétního lékaře, typicky v souvislosti s porušením profesní etiky.
Při podávání stížnosti nejste omezena žádnou lhůtou. Doporučujeme ji však podat bez zbytečného odkladu. Jedinou výjimkou je stížnost podaná k České lékařské komoře, která je limitována lhůtou jednoho roku od chvíle, kdy došlo k inkriminované události.
Stížnost nesmí být anonymní, měla by obsahovat dostatek informací pro její vyřízení příslušným orgánem. Jedná-li se o složitější situaci, je často vhodné nejprve si vyžádat kopii zdravotnické dokumentace a poradit se s odborníkem. Na této adrese naleznete vzor stížnosti.
Nemocnice Vám bude nejdřív povinna navrhnout ústní projednání stížnosti, pokud je to s ohledem na charakter stížnosti vhodné. Pak má povinnost vyřídit stížnost do 30 dnů od obdržení. Lhůtu lze prodloužit, pokud je prodloužení odůvodněné, o dalších 30 dnů. Nemocnice má povinnost vést o stížnosti evidenci a umožnit stěžovateli nahlédnutí do spisu a také pořizování kopií.
Pokud byste nebyla spokojena s vyřízením stížnosti ze strany poskytovatele zdravotních služeb, tedy nemocnice, můžete podat stížnost ke správnímu orgánu (tj. Krajskému úřadu), který nemocnici udělil oprávnění k poskytování zdravotních služeb. Správní orgán má na vyřízení stížnosti lhůtu
- 30 dnů ode dne jejího obdržení
- 90 dnů ode dne jejího obdržení pokud je potřeba k vyřízení ustanovit nezávislého odborníka
- 120 dnů ode dne jejího obdržení pokud je potřeba ustanovit nezávislou odbornou komisi.
Lhůtu v bodu 1 lze odůvodněně prodloužit o dalších 30 dnů, lhůty v bodě 2 a 3 odůvodněně o dalších 60 dnů. Lhůty sice běží od okamžiku obdržení stížnosti, zákon však k bodu 2 a 3 dodává, že lhůta začne běžet až ode dne ustanovení nezávislého odborníka nebo komise. Pokud by nebyl správní orgán příslušný k vyřízení stížnosti, v lhůtě do 5 dnů od obdržení musí stížnost postoupit věcně příslušnému subjektu.
Vaše Férová nemocnice
31.7.2012