Právní poradna pro pacienty
dotaz do poradny můžete vložit zdeDotaz:
Stížnost na kožní lékařku
Dobrý den,
můj dotaz je ohledně podání stížnosti na kožní lékařku.
Před 3 dny mému bratrovi kožní lékařka, již na třetí pokus, vypalovala poměrně malou bradavici na prostředníčku na noze. Zákrok je obecně bolestivý, ale během pár hodin se to vždy zlepší. Tentokrát se ale nic nezlepšilo, spíše naopak. Bratr nemohl celou noc spát a téměř brečel bolestí. Druhý den po vypálení to nevydržel a šel k jinému kožnímu lékaři, který mu oznámil, že mu lékařka vypálením bradavice způsobila těžkou omrzlinu a že mu hrozí až amputace toho prstu. Bratr dostal léky a bylo mu nakázáno, ať je v klidu na lůžku.
Dnes bolest stále nepolevila, tak šel na chirurgii, kde se lékař přímo zděsil a oznámil mu, že mu lékařka způsobila omrzlinu třetího stupně a že mu hrozí otrava krve a také možnost amputace prstu. Prst mu rozřízl, vyčistil a nasadil antibiotika na případnou otravu krve a opět klid na lůžku nejméně 14 dní.
Jelikož bratr pracuje jako OSVČ, tak pokud nebude pracovat, nemá jednoduše na živobytí a nikdo mu nemocenskou neproplatí. A vinou postupu lékařky musí 14 dní ležet doma a léčit se.
Jsme rozhodnuti podat na lékařku stížnost především kvůli postupu a zdravotní újmě. Chtěla bych se optat, kam je možné podat stížnost? Zda bychom měli podat stížnost rovnou na Českou lékařskou komoru nebo nejprve to zkusit na nižší instanci?
Předem velice děkuji za Váš čas!
Klarah
Odpověď:
Dobrý den,
stížnost můžete podat především, pokud jste nespokojeni s jednáním lékaře po profesní či etické stránce a to nejprve na lékaře samotného. Pokud nebudete spokojeni s vyřízením této stížnosti, můžete stížnost následně podat k správnímu orgánu, který lékaři udělil oprávnění k poskytování zdravotních služeb. To může být především krajský úřad. Mimo to můžete také podat stížnost České lékařské komoře a to do jednoho roku poté, co k události, která je předmětem stížnosti, došlo. Více o podávání stížností se můžete dočíst v příslušné sekci našich internetových stránek.
Je také vhodné si před dalším postupem vyžádat pacientovu zdravotnickou dokumentaci, která může být dobrým podkladem pro další Vaše jednání.
Vzhledem k tomu, že závěrem projednávání stížnosti může být především postih pro samotného lékaře, jako například pokuta či i ztráta lékařského oprávnění, můžete také zvážit, i vzhledem k Vámi popisované hrozící finanční tísni pacienta, že budete po lékaři požadovat odškodné. Lékař se zde mohl dopustil pochybení, o čemž svědčí i posudek obou jiných lékařů a způsobil tak pacientovi nejenom bolest, ale i případné jiné následky.
Náležité odškodnění, tedy bolestné, náklady s léčbou a další související nároky, můžete po lékaři požadovat nejprve mimosoudní cestou. Pokud lékaře vyzvete, aby pacienta vzhledem k jeho pochybení náležitě odškodnil, je možné, že tak učiní, i vzhledem k posudkům jiných lékařů, i bez nutnosti podání žaloby. Více o mimosoudním řešení sporů se můžete dočíst opět v příslušné sekci na našich webových stránkách.
Pokud by mimosoudní vyrovnání odmítl, je možné se domáhat odškodnění žalobou. Musíme Vás však upozornit, že soudní řízení může být zdlouhavé, časově i finančně náročné a nedokážeme Vám zaručit, že v něm uspějete. Každopádně Vám doporučujeme, pokud se pro podání žaloby nakonec rozhodnete, abyste se nejprve poradili s advokátem specializovaným na lékařské právo. Také je vhodné si dávat pozor na promlčecí lhůtu. Ta činí v součastnosti tři roky a počíná běžet ode dne, kdy jste se dozvěděli o škodě a o tom, kdo za ni může. Ve Vašem případě však ke škodě došlo relativně nedávno a tak zatím promlčení nehrozí. Více o soudním řešení sporů se můžete dočíst na našich internetových stránkách.
Vaše Férová nemocnice.
13.2.2014