Právní poradna pro pacienty
dotaz do poradny můžete vložit zdeDotaz:
Stížnost na ČLK
Dobrý den, posílala jsem na Českou lékařskou komoru (ČLK) podnět k prošetření úmrtí mojí maminky. ČLK mi odpověděla, že se podnětem budou zabývat a že požadují dokumentaci zemřelé. V předchozí komunikaci mi ale bylo sděleno, že mám pouze udat jména a nemocnici, ve které podle mého názoru došlo k pochybení a oni si vše prošetří sami. Má tedy ČLK možnost si dokumentaci vyžádat sama? Popřípadě, jak se v tomto případě postupuje? Informuje ČLK lékaře, že bude požadovat danou zdravotní dokumentaci? Moc děkuji za radu.
kekina1978
Odpověď:
Dobrý den,
jako pacient máte právo si stěžovat na neetické nebo neodborné jednání lékaře, a to do 1 roku od doby, kdy k němu došlo. Stížnost nemusí podávat pouze poškozený pacient, ale kterákoli osoba (např. příbuzný).
Vy, jako pacient nebo pozůstalí po pacientovi, máte samozřejmě právo nahlížet do zdravotnické dokumentace a tvořit si z ní výpisy či kopie. Můžete si tedy i sama vyžádat kopii dokumentace, ale ČLK má taktéž právo nahlížet do dokumentace a tvořit si její kopie. Mimo to má každý lékař dle Disciplinárního řádu ČLK povinnost poskytnout během disciplinárního řízení potřebnou zdravotnickou dokumentaci, o kterou si ČLK zažádá.
Jestliže si budete přát sama pořídit kopii zdravotnické dokumentace, dopředu informujte zdravotnické zařízení, které vám k ní za doprovodu např. lékaře musí umožnit přístup. Vy si ji můžete sama buď např. naskenovat nebo vyfotografovat nebo vám kopii opatří zdravotnické zařízení. V takovém případě ale může požadovat náhradu nákladů za okopírování.
V rámci předběžného šetření stížnosti člen revizní komise informuje lékaře, proti kterému stížnost směřuje, a ten má právo navrhovat důkazy a vyjádřit se k samotné stížnosti do dvou týdnů od obdržení výzvy.
Více informací o stížnostech u ČLK můžete nalézt zde.
Vaše Férová nemocnice
13.8.2015