Právní poradna Často kladené otázky Dokumenty ke stažení
 
Chci svůj porod
Souhlas a rozhodování pacienta
Zdravotnická dokumentace a lékařské tajemství
Řešení sporů
Platby ve zdravotnictví
Děti a rodiče, porod
Očkování
Léky
Práva osob s duševní nemocí
Těžce nemocní a umírající
Lékařské posudky a neschopenky
Práva seniorů ve zdravotnictví
Jak si sehnat právníka?

velikost textu AA původní

Právní poradna pro pacienty

dotaz do poradny můžete vložit zde

Dotaz:

Starý zubař nebyl moc pečlivý

Zdravím,

můj zubař, kterého jsem navštěvoval skoro celý život, odešel do důchodu. Jeho ordinaci převzal jiný zubař s modernějším vybavením a lepším přístupem. Poprvé v životě mi udělal rentgen zubů a zjistil, že pod plombami mám kazy (záněty) a nyní je prý třeba rovněž čistit i kanálky u několika zubů a jeden se s největší pravděpodobností bude muset vytrhnout (následovat bude můstek nebo implantát). Dané zákroky jsou nákladnější, než bych si představoval. Je nějaký způsob, jak si stěžovat na předchozího zubaře, který už je v důchodu?

Má to význam, lze požadovat kompenzaci za výdaje, které mě čekají?

Krejb1986

Odpověď:

Dobrý den,

v první řadě je nutné zjistit, zda ze strany vašeho starého zubaře skutečně došlo k pochybení. Pod skutečně starými plombami se může vytvořit kaz i v případě, že zubař udělal vše správně.

Pokud by bylo zjištěno, že Váš starý zubař skutečně nepostupoval tak, jak měl, máte několik možností, jak nesprávný postup zubaře řešit a tudíž se domoci finanční náhrady z jeho strany.

Po lékaři můžete žádat náhradu finančních nákladů, které Vám v souvislosti s nesprávným ošetřením vznikly a dále můžete žádat i náhradu nemajetkové újmy na zdraví. Váš nárok na náhradu nemajetkové újmy v penězích lze uplatnit ve tříleté promlčecí lhůtě.

Máte více možností, jak se domoci náhrady, jednou z nich je podání stížnosti. Nejprve se stížnost podává poskytovateli zdravotních služeb, tedy přímo lékaři. Ten má povinnost navrhnout ústní projednání a zpravidla do 30 dnů vyřídit tuto stížnost. Pokud by lékař nebyl ochoten se s Vámi k Vaší spokojenosti o náhradě dohodnout v rámci ústního projednání, máte možnost podat stížnost ke správnímu orgánu. K tomu naleznete více informací zde. Pokud byste ani tady nebyl úspěšný, další možností je mimosoudní řešení sporu formou mediace. Další možností je obrátit se na soud. V tomto případě Vám však doporučujeme nechat se zastoupit advokátem, který se orientuje ve zdravotnickém právu a poskytne Vám cenné rady. Vyhledat si jej můžete zde.

Stížnost na Vašeho minulého zubaře lze podat také k České stomatologické komoře, jejíž disciplinární řád nevylučuje disciplinární řízení proti členovi, který je již v důchodu.

V každém případě Vám doporučujeme, abyste si nejprve vyžádal lékařskou dokumentaci, a to jak od původního zubaře, tak i od Vašeho současného ošetřujícího zubaře. Případně můžete současného ošetřujícího zubaře požádat o vyjádření ke stavu Vašich zubů a o vyjádření k postupu předchozího zubaře. Tyto záznamy Vám mohou pomoci ve snaze o mimosoudní dohodu s bývalým zubařem. V případě neúspěšné snahy o mimosoudní dohodu Vám tyto záznamy poslouží jako důkazy v případném soudním sporu.

S pozdravem,

Vaše Férová nemocnice

11.5.2016

zpět na přehled dotazů

 
Tvorba webových stránek - Webdesign Brno Fotografie poskytla mediabanka isifa Image Service RSS