Právní poradna pro pacienty
dotaz do poradny můžete vložit zdeDotaz:
Špatně vyhotovené plomby od bývalé lékařky
Dobrý den, posledních cca 8-9 let jsem navštěvovala jednu zubní lékařku. Nebudu Vás zatěžovat složitým líčením, ale k dnešnímu dni mám od ní 5 plomb (jediné, které mám, až na jednu hrazenou bílou) a otevřený zub s depulpinem "nachystaný" na endodontický zákrok. Posledních pár let mě některá místa v ústech hodně bolela, paní zubařka ale vždy vše odbyla s tvrzením, že mám zuby pěkné a že to je od nervů. Zub, který je připraven na endodoncii, nejdříve tři roky černal a bolel bez jejího povšimnutí ("to je v pořádku, to se stává"). Za posledního půl roku jsem u ní byla pětkrát - vrcholem bylo vrtání nového kazu, na kterém mě poté plomba neustále bolela, ale paní doktorka se tím odmítla dále zabývat. Zub připravený na endodoncii byl dvakrát otevřen a opatřen devitalizační vložkou, vždy za nesnesitelných bolestí - paní doktorka mi řekla, že ani na tyto zákroky, ani na blížící se vytahování nervového a cévního svazku nemůže použít anestezii, že to prý budu muset vydržet (důvod - při anestezii by totiž prý nenašla vstupy do nervových kanálků). Toť jen ve zkratce. V pondělí jsem si našla nového zubaře. Reagoval velmi rychle, dokonce mi sám zatelefonoval, ať si dojdu pro žádanku na RTG a urychleně se dostavím. Dnes jsem absolvovala první vyšetření - kromě chybně ošetřeného zubu pro endodoncii mám hluboké kazy pod všemi plombami od své bývalé zubařky plus kazy v sousedních zubech. Především v místech, na která jsem si stěžovala, že jsou bolestivá. Některé kazy vznikly proto, že při vrtání narušila sklovinu zdravého sousedního zubu. Celkem mám 11 kazů plus naprosto zničený zub pro endodontické ošetření (3 roky bez řádného ošetření). Já u ní letos pětkrát byla! Dnes jsem své bývalé zubařce volala, abych si jí postěžovala. Byla docela arogantní a na závěr se mě zeptala, jestli si snad nemyslím, že se mi ještě bude omlouvat. Opravdu jsem neměla slov a to jsem ani nebyla sprostá, nezvyšovala jsem příliš hlas, prostě jsem jenom byla lidsky naštvaná a věcně jí sdělila proč. Mám dilema - nejsem typ člověka, který by se chtěl nějak mstít, ale když si pomyslím, čemu všemu jsem mohla u jiného zubaře předejít a spočítám, co mě budou stát v následujícím půl roce ošetření u mého nového zubaře, jsem opravdu na infarkt. Navíc je mi 24, zuby si čistím třikrát denně a pečuji o ně. Jenom má zubařka se jaksi léta tvářila, že si každou bolest vymýšlím. Čeho jsem schopna dosáhnout? Ano, mohu si stěžovat u stomatologické komory a opravdu to zvažuji. Ale mohu i jakkoliv reklamovat její výkon? Že by mi alespoň uhradila poslední dvě bílé plomby za posledního půl roku? Už totiž nejsem (a nechci ani být) jejím pacientem a tudíž nemám nárok na bezplatnou opravu škod, které napáchala. Předem děkuji za odpověď.
Odpověď:
Dobrý den,
jak sama uvádíte, v případě nespokojenosti máte možnost obrátit se se stížností na Českou stomatologickou komoru.
Ohledně reklamace práce zubního lékaře se můžete podívat do již zodpovězených dotazů, nnapř. zde, zde a zde. Špatně udělaná plomba se reklamovat dá, ale jen do šesti měsíců od vyhotovení. Říkáte, že už nejste pacientkou této lékařky a že v její práci ani nemáte oprávněně důvěru, dá se tedy říci, že jde o vadu, kterou nelze odstranit ze strany této lékařky podle § 648 odst. 1 občanského zákoníku. V takovém případě podle § 648 odst. 2 máte právo na zrušení smlouvy a samozřejmě tedy i na vrácení peněz.
Pokud by Vám uhrazenou částku lékařka odmítla vrátit, můžete zvážit i možnost podání občanskoprávní žaloby a škodu, která Vám byla nesprávným postupem lékařky způsobena, vymáhat soudní cestou.
Vaše Férová nemocnice
1.7.2010