Právní poradna pro pacienty
dotaz do poradny můžete vložit zdeDotaz:
Špatně určená diagnóza, tozro varlete
Dobrý den,
dospívající syn měl obrovské bolesti břicha a zvracel. Jeli jsme ihned do dětské nemocnice, kde byl vyšetřen na interní ambulanci, byla mu odebrána krev i dělán ultrazvuk břicha. Na základě diagnózy dostal čípek proti boleti, doporučení klidového režimu a diety. Bolest po podání čípku ustala.
Druhý den ráno se syn vzbudil s obrovskými bolestmi břicha a stěžoval si na zvětšené varle. Ihned jsme jeli zpět do dětské nemocnice, kde byl přijat na chirurgii a okamžitě podstoupil operaci (nečekalo se ani na předoperační vyšetření, ani až syn vytráví jídlo), v tuto dobu už se vědělo, že přijde o 1 varle a jednalo se o záchranu druhého varlete. Varle bylo odstraněno, druhé se podařilo zachránit. Následovaly komplikace s anestezií.
Po operaci byl 2 měsíce syn ve špatném psychickém stavu, vzhledem k tomu, že je v období puberty, nedokázal se ze zákrokem vyrovnat.
Myslím si, že byla jednoznačně špatně určená diagnóza na interním oddělení v dětské nemocnici. Pokud by lékař u dospívajícího chlapce provedl kompletní vyšetření, syn by šel na operaci ještě ten den a nemusel o varle přijít.
Je tedy možné žádat náhradu škody, žalovat nemocnici, co radíte? Každopádně bych byla ráda, pokud by se nemocnice alespoň podílela na plastice, která se synovi bude dělat v dospělosti.
Děkuji
Hrdinová
Odpověď:
Dobrý den,
Váš případ bohužel nedokážeme posoudit z lékařského hlediska. Pokud však máte podezření, že lékaři Vašeho syna zanedbali lékařskou péči, máte samozřejmě možnost se proti chybnému jednání lékařů bránit. Nejprve Vám doporučujeme si vyžádat zdravotní dokumentaci od lékaře, který Vašeho syna vyšetřoval. Právo na kopii zdravotnické dokumentace máte dle § 65 odst. 1 písm. a) zákona o zdravotních službách. S touto kopií pak můžete kontaktovat jiného lékaře, který Vám poskytne revizní posudek o tom, zda lékař Vašeho syna skutečně pochybil.
Pokud Vám lékař potvrdí, že skutečně došlo k zanedbání lékařské péče, můžete na lékaře podat stížnost. Stížnost je upravena v § 93 a násl. zákona o zdravotnických službách a podává se poskytovateli, proti kterému směřuje, ve Vašem případě tedy přímo lékaři, který Vašeho syna vyšetřil. Ten má pak povinnost tuto stížnost vyřídit do 30 dnů od jejího obdržení (tato lhůta může být prodloužena o dalších 30 dnů). Stížnost nesmí být anonymní a je třeba, aby obsahovala dostatek informací k posouzení Vašeho případu. Proto Vám doporučujeme stížnost podložit revizním posudkem. Pokud byste nesouhlasila s tím, jak byla Vaše stížnost vyřízena, máte možnost ji znovu podat ke správnímu orgánu. Ten má pak povinnost ji vyřídit
- do 30 dnů ode dne jejího obdržení (může být prodlouženo o dalších 30 dnů)
- do 90 dnů ode dne jejího obdržení, jestliže jde o stížnost, k jejímuž vyřízení je třeba ustavit nezávislého odborníka (může být prodlouženo o 60 dnů)
- do 120 dnů ode dne jejího obdržení, jestliže jde o stížnost, k jejímuž vyřízení je třeba ustavit nezávislou odbornou komisi (může být prodlouženo o 60 dnů)
Více informací o podávání stížností naleznete zde.
Další možností je podání stížnosti přímo České lékařské komoře. Stížnost posuzuje revizní komise, která může s lékařem zahájit disciplinární řízení. Více se o stížnosti k České lékařské komoře můžete dozvědět zde.
Samozřejmě můžete také podat žalobu na náhradu nemajetkové újmy podle občanského zákoníku, a to jak ve formě finanční nebo např. plastické operace. Nárok na odškodnění újmy musíte uplatnit do tří let od okamžiku, kdy jste se o újmě dozvěděla, tedy od chvíle, kdy jste se dozvěděla o chybném postupu lékařů. V případě žaloby Vám doporučujeme obrátit se na advokáta, který Vám pomůže s její formulací i v řízení před soudem.
Takový nárok je možné uplatňovat i mimosoudní cestou a situaci vyřešit přímo s Vaším lékařem či nemocnicí, což je řešení levnější a rychlejší. V případě, že by se Vám nepodařilo takto se domoci svého práva, stále pak ještě můžete situaci řešit v rámci soudního sporu.
Pokud se rozhodnete podat na Vašeho lékaře stížnost, stále máte možnost obránit se na soud, oba tyto prostředky můžete použít paralelně, použití jednoho tedy nevylučuje možnost použití druhého.
V závěru nám dovolte požádat Vás o vyplnění dotazníku, zjišťujícího Vaši spokojenost se službami Férové nemocnice. Dotazník naleznete zde. Číslo Vašeho dotazu je 7111. Vyplnění dotazníku Vám nezabere více jak pět minut, což představuje pouze zlomek času věnovaný vypracování odpovědi. Výsledky nám umožní zlepšit naše služby.
Děkujeme za odpověď
S pozdravem
Vaše Férová nemocnice
12.12.2018