Právní poradna pro pacienty
dotaz do poradny můžete vložit zdeDotaz:
Špatně provedená operace
Dobrý den,
má za sebou šest operací levého kyčelního kloubu. Chtěl bych ale popsat operaci č.5. V listopadu 2012 jsem byl na kontrole u ortopeda a ten mi diagnostikoval uvolněnou jamku kyčelního kloubu a provést kontrolu dříku. Počátkem roku 2013 jsem absolvoval tuto operaci. Po dalších bolestech jsem zjistil, že mi vyměnili pouze dřík a uvolněnou jamku mi ponechali. Po té co jsem opět navštívil ortopeda ten mi zjistil a psal do nemocnice, že jamka je zcela jasně uvolněná.V letošním roce mi opět provedli operaci kde vyměnili jamku a vše je v pořádku. Psal jsem tedy do nemocnice a žádal jsem nějakou náhradu. Po korespondenci s nemocnicí mi bylo sděleno, že vše je v pořádku. Domníváte se že vše je v pořádku, nebo prosím o radu, kdo by mi mohl po předložení podkladů pomoci. Bohužel jsem invalidní důchodce a prostředků mnoho nemám. Děkuji.
Čuňas
Odpověď:
Dobrý den,
vzhledem k tomu, že lékaři již zákrok jak říkáte v pořádku napravili, není třeba mluvit o reklamaci tohoto zákroku. V tuto chvíli se Vám tak nabízejí dvě možnosti:
V první řadě můžete na lékaře podat stížnost. Více o nich a o tom jak je podávat se můžete doříct na našich stránkách zde. Stížnost by měla být náležitě projednána a jejím výsledkem může být pokuta pro lékaře nebo až ztráta lékařského oprávnění.
Druhou možností je požadování odškodnění za bolestné. Vzhledem k tomu, že jste se o problému a o tom, kdo je za něj odpovědný, dozvěděl před rokem, nedošlo ještě k uplynutí zákonné promlčecí lhůty 3 let. Vzhledem k tomu, že Vám špatný zákrok lékařů podle Vašeho popisu způsoboval bolest, která by v případě správné péče nenastala, domníváme se, že na bolestné byste nárok mít měl i přesto, že zákrok byl následně řádně napraven.Doporučujeme Vám následující postup. Nejprve získejte kopie veškeré zdravotnické dokumentace, která souvisí s operací. Zkonzultujte svůj zdravotní stav a svoji zdravotnickou dokumentaci s jiným odborníkem, čímž si zjistíte, jaké odškodné můžete požadovat a zdali Vám ve zdravotnické dokumentaci něco nechybí.
Bolestné můžete požadovat po lékařích buď mimosoudně dohodou, nebo skrze žalobu. Rozhodně doporučujeme se nejprve pokusit na odškodném domluvit, neboť taková dohoda bude pravděpodobně daleko rychlejší a jednodušší, než soudní řízení a vyhnete se i soudním poplatkům. Vysvětlete zástupcům nemocnice, co po nich požadujete a proč, podložte Vaše argumenty i Vaší zdravotnickou dokumentací, v nejhorším je můžete i upozornit, že nedosáhnete-li dohody, budete nucen tuto záležitost řešit soudně. Více o mimosoudním řešení sporů se můžete také dočíst na našich internetových stránkách zde.
Rozhodnete-li se nakonec pro soudní řízení, doporučujeme Vám se nejprve poradit s advokátem, který se na danou oblast práva specializuje. Vhodného advokáta naleznete například ve vyhledávacím formuláři České advokátní komory nebo na stránkách Potřebujiprávníka.cz.
Vaše Férová nemocnice.
28.7.2014