Právní poradna Často kladené otázky Dokumenty ke stažení
 
Chci svůj porod
Souhlas a rozhodování pacienta
Zdravotnická dokumentace a lékařské tajemství
Řešení sporů
Platby ve zdravotnictví
Děti a rodiče, porod
Očkování
Léky
Práva osob s duševní nemocí
Těžce nemocní a umírající
Lékařské posudky a neschopenky
Práva seniorů ve zdravotnictví
Jak si sehnat právníka?

velikost textu AA původní

Právní poradna pro pacienty

dotaz do poradny můžete vložit zde

Dotaz:

Sjednaná nadstandardní péče nebyla poskytnuta

Prosím můžete odpovědět na otázku, jak je to v nemocnicích s nadstandardním pokojem a nadstandardní péčí? Nastala situace, kdy byl nadstandard objednán, přislíben, byla složena hotovost v pokladně a teprve po výkonu se pacient dozvěděl, že mu nadstandardní služby poskytnuty nebudou, a to ani pokoj, ani nadstandardní péče. Přesto, že je nemocnice nabízí, byly sjednány předem a předem bylo složeno dostatek financí. Děkuji za odpověď.

Odpověď:

Dobrý den,

pravděpodobně jste uzavřeli smlouvu, jejímž předmětem bylo poskytnutí nadstandardních služeb. Definice takzvané nadstandardní péče však není nikde obsažena. Dnes ji už nabízejí téměř všechny nemocnice, v každé však znamená něco trochu jiného. Záleží tedy na jednotlivých nemocnicích, jakou nadstandardní péči poskytují a jakým způsobem její zajištění s pacienty sjednávají.

Z Vašeho případu však není zřejmé, jakou formu smlouva měla (zda byla ústní či písemná) a co bylo obsahem smlouvy. To, jestli daná nemocnice smlouvu porušila, nebo ne, je možné vyvodit ze smluvních podmínek. Ve smlouvě totiž mohlo být upraveno, za jakých podmínek může nemocnice službu neposkytnout, např. v případě neuvolnění kapacity na nadstandardních pokojích. V tomto případě by se tedy nejednalo o porušení smlouvy. I když byla smlouva pouze ústní, je opět důležité, co bylo jejím obsahem, ale i schopnost obsah smlouvy prokázat.

Pokud bylo dohodnuto bez jakýchkoli výjimek, že nadstandardní služba bude poskytnuta, došlo pravděpodobně k porušení smlouvy. Je také pravděpodobné, že jste si zvolili nemocnici právě kvůli poskytovaným nadstandardním službám. Mohlo tedy dojít nejen k porušení smlouvy, ale i ke škodě a zásahu do osobnostních práv.

Máte samozřejmě právo na vrácení vynaložené částky. Na zvážení je následně stížnost k vedoucímu zdravotnického zařízení či ke zřizovateli zdravotnického zařízení. Tady jsou vzory stížností.

V případě sjednávání nadstandardních služeb doporučujeme nechat si vše potvrdit písemně.

Vaše Férová nemocnice

21.9.2009

zpět na přehled dotazů

 
Tvorba webových stránek - Webdesign Brno Fotografie poskytla mediabanka isifa Image Service RSS