Právní poradna pro pacienty
dotaz do poradny můžete vložit zdeDotaz:
Reklamace zubního můstku
Nastíním Vám svou situaci. Vloni koncem roku se mi ulomila horní jednička. Doktor mi řekl, že opravit to nejde a je třeba vytrhnout celkem 5 zubů, 5 obrousit a dát můstek kvůli parodontóze. Zuby mám špatné odjakživa a je fakt, že časem by to stejně muselo být. Řekl jsem mu, že ale nemám 30000,- Kč kvůli svému rozvodovému řízení, leda že bych mu to dával během roku po kouskách - prý není problém. Jeho sestru znám osobně, i laboranta, řekl jsem si - super lidi. Vše super do doby, kdy přišel hotový můstek - vepředu upíří špičáky a krátké jedničky a dvojky.
Tak jsem řekl, že chci zuby za ty peníze stejně dlouhý - laborant, že je to dobrý a když to prodlouží, nebude to držet a nedá mi na to záruku, ale prodloužil je. Jenže v puse vypadaly celkem dobře, ale neseděly. On to ale dokázal vrazit tak do pusy, že to docela sedělo s tím, že doktor to ještě upraví a nalepí perfektně. No dobře, řekl jsem si, ale doktor to nalepil, já mu řekl, že nedokousnu a mám citlivou zadní obrošenou stoličku, na které to vpravo nahoře sedí.
Nereagoval na to, jen prostě odešel, že už je pozdě a to bylo všechno. Peníze chtěl všechny a na to, že jsme se bavili o splátkách vůbec už nereagoval. Dal jsem tedy zálohu 5000 a šel. Pak se mi to rozleželo – nechci platit za to, že mi to nesedí. Navíc se mi u zadních zubů odlouplo lepidlo a „fouká“ mi na tu obroušenou stoličku, dostává se mi pod můstek jídlo. To doktor musel vidět, protože mi to zamazal tím lepidlem. Řekl jsem si, že holt to nedoplatim a napsal mu, že doplatek dám po nápravě, a to poté, co mi poslal email kde má peníze. Druhý den jsem se u jeho sestry chtěl objednat, abychom to vyřešili a ona, že doktor se mnou nechce mluvit poté, co jsem mu napsal.
Teď se ozval, že mě dá k soudu, pokud do konce července nezaplatím. Můstek nalepil 1/2 2012, čili záruku mám do 31/7 2012. Pomozte prosím, nevím, co mám dělat. Ze situace, která vypadala jako velká pomoc se mi stal velký problém. Nechci k soudu a zuby zaplatím, pokud budou super sedět a to se nestalo. Navíc k doktorovi už nemám důvěru. Byl super do doby, než jsem ty zuby mít musel!!!
Prosím o odpověď na následující otázky
1. mám napsat reklamaci a poslat ji lékaři doporučeně a čekat?
2. mám zaplatit a pak se dožadovat nápravy?
3. mám jít za revizním doktorem pojišťovny MV 211, kam patřím nebo jak mám postupovat?
Za jakoukoliv odpověď děkuji.
17Drobek
Odpověď:
Dobrý den,
pokud byl můstek, jakožto věc zhotovená na zakázku, vyroben vadně, je možné jej u lékaře reklamovat. Lékař za správné zhotovení ručí a není podstatné, zda byl můstek chybně zhotoven vinou jeho nebo laboratoře. Záruční doba je šest měsíců.
Obecně pokud vadu není možné odstranit a je nutné vyhotovit kompletně nový můstek, tak
- máte právo na odstoupení od smlouvy a vrácení peněz,
- můžete se ale s lékařem dohodnout na novém vyhotovení můstku.
Pokud chcete práci reklamovat, uplatněte ji přímo u lékaře a zkuste si s ním promluvit o tom, co od něj očekáváte. Pokud lékař odpovědnost neuznává, můžete se obrátit na jeho nadřízeného nebo oblastní stomatologickou komoru (informace zde).
V případě, že nejste spokojen z dalších důvodů, můžete si na dané pochybení stěžovat. Pochopitelně je nejlepší pokusit se vyřešit problém přímo s dotyčným lékařem či jeho nadřízeným. Pokud to nejde nebo to k ničemu nevede, lze podat stížnost (blíže viz Stížnosti).
Více o zárukách na výrobky zhotovené v zubní laboratoři a právních vztazích mezi pacientem, lékařem a laboratoří se dozvíte na stránkách Unie zubních techniků.
Vaše Férová nemocnice
20.8.2012