Právní poradna pro pacienty
dotaz do poradny můžete vložit zdeDotaz:
Reklamace u zubaře
Zdravím,
potřebuji poradit jak je to s reklamací u zubaře, pokud se jedná o snímatelnou náhradu. Jen stručně, měla jsem nárok na novou náhradu zdarma, doktorka mě představila nový materiál na náhrady, ale prý se hradí. Souhlasila jsem, uhradila a náhradu převzala. Mám ji půl roku, za tu dobu už druhou. První vůbec neseděla. Tahle druhá také nesedí, je nevzhledná. Vím, že mám záruku dva roky, ale mohu v této záruční lhůtě požadovat peníze zpět a zhotovení původní zubní náhrady zdarma?
Děkuji za odpověd.
Gabriela
Odpověď:
Dobrý den,
vyhotovení snímatelné náhrady se v českém právním řádě považuje za smlouvu o dílo. Pokud dílo neodpovídá smlouvě, považuje se za vadné. Jak je uvedeno v § 2618 a § 2111 Občanského zákoníku, soud toto právo nepřizná, pokud objednatel (vy) neoznámí vady díla bez zbytečného odkladu.
Prvním Vaším krokem by mělo být kontaktování Vašeho zubaře s tímto požadavkem. Pokud Vám už jednou zhotovil zubní náhradu, u které uznal chybu a kterou Vám potom vyměnil, myslíme, že vrácení této náhrady s proplacením sumy za doktorem doporučený materiál by neměl být problém. Pokud prvotní zubní náhrada, kterou jste měla mít zdarma, měla být hrazena ze zdravotného pojištění, tak na takovou zubní náhradu, jestli se nezměnily podstatné okolnosti, máte pořád právo. Pokud by doktor odmítl zhotovení prvotní zubní náhrady a uhrazení výše uvedené sumy, tak je potřebné postupovat dle právní úpravy vadného díla.
Se vzhledem náhrady jste měla podle toho, co jste psala možnost se obeznámit dřív. Každopádně Vám doporučujeme vyhledání jiného zubaře, který posoudí vzhlednost Vaší náhrady. Pokud jde skutečně o objektivní nevzhlednost, tato vada se bude moci uplatnit a Vy budete mít právo na náhradu, popřípadě vrácení peněz.
Co se týče toho, že Vám zubní náhrada nesedí, bohužel platí to podobně jak při vzhledu. Nedokážeme posoudit to, jestli Vám náhrada skutečně nesedí nebo zda se jedná o obvyklý pocit při nošení zubní náhrady. Je potřeba objektivního názoru jiného zubaře. Je totiž rozdíl, pokud se věc/dílo porouchá nebo ztratí funkčnost v průběhu toho, jak danou věc vlastníte (tehdy je možné reklamovat), nebo už dané vlastnosti věc měla při dodání a vy bude moci uplatnit právo na náhradu, popřípadě vrácení peněz.
S pozdravem
Vaše Férová nemocnice
30.3.2016