Právní poradna pro pacienty
dotaz do poradny můžete vložit zdeDotaz:
Reklamace rovnátek
Dobrý den, nevím zda mi na můj dotaz odpovíte? Před rokem a půl mé dceři nasadili rovnátka tzv, napevno.Částka k úhradě činila 8400.- Kč, s tím, že můžu platit ve splátkách. Hned od začátku měla dcera s rovnátky problém!Neustále jí něco odpadávalo, občas se ulomil i zámek.Nedávno jí odpadla celá polovina drátků včetně zámků z vrchní řady zubů. Lékařka nám řekla, že pokud nastanou problémy, tak máme přijít vždy ráno a ona přednostně dceři rovnátka opraví.Ani jednou se tak nestalo, vždy když přišla s nějakou závadou, neměla na ni čas a opravu odtáhla někdy i o měsíc.Pochopitelně , že pak z malého problému vznikl velký a třeba upadl i zámek.Přitom stačilo jen něco dotáhnout. Dnes byla dcera opět u zubní lékařky a ta mi poslala lísteček, vytrhlý někde z bloku, že mám dceři připlatit za zámky 2600.-Kč!!!Chci se zeptat, zda má na to nárok chtít po mně další placení?Nikdo nás předem neinformoval, že budeme v rámci léčby ještě připlácet. Sepsanou smlouvu máme pouze na těch 8400.-Celková léčba se mi nelíbí,zastávám názor, že práce nebyla odvedena dobře!Jak se bránit? Děkuji.
Odpověď:
Odpověď platná k roku 2017
Dobrý den,
u rovnátek se bude dle zákona jednat o smlouvu o dílo. Tedy bude zhotovitel (lékařka) odpovídat za jejich případné vady a to ve lhůtě 2 let.
Pokud se objevily nějaké vady, máte samozřejmě právo na reklamaci a můžete si vybrat, jakým způsobem bude vyřízena.
Vždy to bude bezplatně.
Vámi popsané vady rovnátek by se pravděpodobně daly označit za podstatné vady věci (narušují funkčnost výrobku jako celku), nicméně je těžké to s určitostí určit, může se totiž jednat i o vadu méně závažnou- viz. níže
V případě podstatných máte ze zákona nárok na:
- Odstranění vady;
- opravu rovnátek nebo jejich součástí;
- slevu z kupní ceny;
- nebo na odstoupení od uzavřené smlouvy.
Pokud by se jednalo o vadu méně podstatnou, tak je možné si vybrat, jestli budete požadovat:
- Odstranění vady,
- přiměřenou slevu z kupní ceny.
Nicméně prvním Vaším krokem by mělo být se pokusit lékaře kontaktovat a dohodnout se s ním na vyřešení problému.
Pokud nebude domluva možná je variantou se obrátit na nadřízený orgán, kterým je Česká stomatologická komora a zde podat stížnost.
V neposlední řadě máte také právo změnit svého lékaře.
Vaše Férová nemocnice
Odpověď platná k roku 2009
Dobrý den,
k vašemu dotazu, který se týká reklamace rovnátek, uvádíme následující: V případě vyhotovení rovnátek se z právního hlediska jedná o zhotovení věci na zakázku. Zhotovitel rovnátek zde odpovídá ze případné vady. Pokud se vady objeví, máte nárok rovnátka reklamovat a máte také právo na jejich bezplatnou opravu. To platí i při opakovaném výskytu vad. Reklamační lhůta je zde šestiměsíční – z vašeho dotazu se domnívám, že první reklamace v této lhůtě proběhla. Šestiměsíční reklamační doba se prodlužuje o dobu oprav (dobu od uplatnění každé vady do jejího odstranění). O každém uplatnění vady měla lékařka povinnost Vám vystavit potvrzení, stejně jako o provedení opravy a době jejího trvání. Při opakovaném výskytu téže vady je zde dokonce možnost odstoupit od smlouvy a požadovat vrácení peněz, ale pouze v rámci reklamační lhůty.
Zkuste si s lékařkou promluvit a dohodnout se na řešení (např. poukázat na to, že k vadám docházelo opakovaně a že Vy jste neodstoupila od smlouvy a nepožadovala vrácení peněz a lékařka by zase neměla požadovat náhradu za poslední opravu). Pokud bude na zaplacení částky trvat, zkuste se obrátit na jejího nadřízeného. V případě, že již šestiměsíční reklamační doba uplynula (což se pravděpodobně opravdu stalo), nelze požadovat odstranění vady, ale musela byste v případném sporu prokázat, že k nedávnému odpadnutí drátků se zámky došlo v důsledku pochybení lékařky, což by se mohlo prokazovat obtížně.
Vzhledem k tomu, že podle všeho jste s postupem lékařky nespokojená, můžete také využít Vašeho práva na změnu lékaře a předejít tak dalším nepříjemnostem.
Férová nemocnice
5.2.2009