Právní poradna pro pacienty
dotaz do poradny můžete vložit zdeDotaz:
reklamace endodoncie
Dobrý den,
před 19-ti měsíci mi byla provedeno umrtvení sedmého zubu a následné vyplnění kanálků, za které jsem platila cca 2.000Kč. Poté mi byla zhotovena a nasazena keramická korunka za 5.000Kč. Nyní mám pod zubem (mezi kořenovým systémem) velký zánět. První den mi lékař nasadil antibiotika a ošetřil mi vzniklý váček (vypuštění, vyčištění a uložení drenu). Následující den mi sdělil, že se to zhoršilo a že by mi zub vytáhl. S tím jsem nesouhlasila a tentýž den jsem jela k jinému zubaři (poslechnout si i jiný názor). Ten mi udělal 3D rentgen a řekl mi, že jeden kanálek není vyplněný až dolu, a proto se tam utvořil zánět. Odeslal mne ke specialistce na mikroendodoncii a ta mi vyčíslila opravu na 10.000Kč a to není nikde psáno, že se podaří zub zachránit. Zajímá mne, zda se mohu nějak dožadovat, aby se můj zubní lékař podílel na nákladech spojených s reendodoncií a nebo aby mi vrátil peníze za zákrok, který mi provedl on?
Děkuji za odpověď.
Sandra
Odpověď:
Dobrý den,
Váš dotaz se týká nespokojenosti s prací a vyhotovením korunky ze strany Vašeho zubního lékaře. V případě, že se domníváte, že Váš lékař pochybil, pak na něj můžete podat stížnost.
Nejprve Vám doporučujeme vyžádat si kopii zdravotnické dokumentace, týkající se předmětných zákroků, na to máte ze zákona o zdravotních službách nárok. Následně by bylo vhodné konzultovat vzniklou situaci s jiným odborníkem, můžete se zkusit obrátit opět na lékaře, kterého jste navštívila za účelem zjištění jiného názoru, a požádat ho o písemnou zprávu potvrzující, že skutečně došlo k pochybení (nedostatečnému vyplnění kanálku způsobujícího zánět) ze strany prvního zubního lékaře. Případně si můžete nechat vyhotovit také lékařský posudek.
Stížnost je možné podat na Českou stomatologickou komoru. I kdyby závěr stomatologické komory zněl, že lékař pochybil, neznamená to automaticky odpovědnost lékaře za vzniklou škodu. Škodu tak musí stěžovatel vymáhat přímo na lékaři. Více o stížnostech naleznete také na internetových stránkách Stomatologické komory.
Vymáhání vzniklé škody nejprve doporučujeme mimosoudně, obraťte se tedy nejprve přímo na lékaře a žádejte po něm škodu, která Vám vznikla na základě jeho nesprávného postupu. Pokud lékař dobrovolně svou chybu neuzná a nebude škodu ochoten uhradit, nezbyde Vám nic jiného než se jejího uhrazení domáhat soudní cestou. V případě soudního řešení sporů, by Vám rozhodnutí Stomatologické komory či odborného znalce (jejich seznam naleznete zde) mohlo posloužit za účelem prokázání vzniklé škody. Soudní řešení sporů je však finančně i časově náročný proces a doporučili bychom Vám obrátit se na právníka specializujícího se právě na tuto oblast. Více o soudním řešení sporů naleznete na našich internetových stránkách zde.
S pozdravem,
Vaše Férová nemocnice.
3.10.2017